Sunday, June 14, 2020

'שיחות על משפחה ועל מדע, עם ידידי ד


ד' הוא חבר לדיונים על הסטוריה צבאית, בעיקר על הקרב האומלל שבו הוא השתתף בעצמו כקצין, בזמן שאני עליתי לכיתה א' ושיחקתי עם חברים בחיילים שצונחים על הכותל וכובשים אותו.
וגם על: הבנים שלנו, על פיזיקה מודרנית, על ויקיפדיה, ועל מוסר במלחמה ובפוליטיקה.
לאור הפוליטיקה של היום, נראה לי ששנינו מעדיפים כבר את המלחמה.


אני, 5 ביוני 2020:
בדקתי את הקישור, בסדר גמור.
ראיתי שהחלפת קישור אחד בקישור אחר - זה מה שרצית?
אם כן, אז אתה יכול עכשיו להכנס לעריכה של הטיוטה, לבחור את כל הטקסט (כמו שהוא, עם כל הקוד), להכניס אותו במקום כל הטקסט שבערך האמיתי (זה נקרא "במרחב הערכים", בניגוד ל"מרחב המשתמש" שם נמצאת הטיוטה שלך). כלומר, הכנס לעריכה גם של הערך האמיתי, בחר את כל הטקסט, והחלף אותו בטקסט החדש מהטיוטה שלך.

ד':
אבנר, ההסברים שלך מעולים.
תודה.

אני, 7 ביוני:
תודה. לא ראיתי שפרסמת את השינויים - ?

ד':
עדין לא פרסמתי כי אני רוצה להוסיף בטקסט עצמו שורה ובסופה הפניה לאותו קישור שכבר הוספתי.
זה מצריך חשיבה כי הנושא של Quantum Darwinism הוא לא פשוט, בטח בשבילי שיש לי רק תואר ראשון בפיזיקה משנת 1970 😉
ובנוסף עד שהגעתי למצב הנוכחי ב-sandbox וכפי שנוכחת בעצמך, התקשיתי.
אז אני מעדיף לגבש את הניסוח שאני רוצה להוסיף ורק אז להוסיף ב-sandbox ולבסוף לפרסם.

אני:
רעיון טוב מאד.

איך הגעת לנושא הזה? לא ידעתי שאתה מתעניין מפיסיקה מודרנית. (אתה הראשון מגולני בתחום הזה?... סתם).

גם אני קורא על זה די הרבה. כתבתי על זה, בין היתר את הערך "תגלית גלי הכבידה", שהוא כנראה התגלית הכי חשובה בפיזיקה במאה ה-21! (יותר מהבוזון היגס? לא יודע).

בהצלחה!

ד':
על כבודו של גולני הוטלו הרבה כתמים כמו יגאל עמיר ודומיו.
כשהייתי חייל בסיירת גולני ההרכב היה בעיקר של בני קיבוצים ובני מושבה ועיר, כמוני, היו מיעוט.
היום ההרכב שונה ומורכב בעיקר ממתנחלים.
ועכשיו יש פרשה חדשה של קצין שחדר עם המחלקה שלו לסוריה בגבול רמת הגולן והרג שלושה אזרחים.
מאוחר יותר הם היו מעורבים במסע "נקמה" בעקבות תאונת דרכים שבה נהרגו 3 מחבריהם בפיקוד אותו קצין.
מפקדיו עד לצמרת של החטיבה והאוגדה חיפו עליו ושלחו אותו לקורס מ"פים.
ומאידך, בודאי שגם יצאו דוקטורים ופרופסורים ששרתו בגולני.

ואשר להתענינות במדע ופיסיקה,
מאז סיום לימודי התואר הראשון המשכתי לקרוא בעיקר בתחום תורת הקוונטים.
כיום אין לי את היכולת המתמטית שהיתה לי עם סיום הלימודים אבל יש לי את האשליה שאני מבין את העקרונות של התורה.
יש לי ספריה של ספרים ברמה פופולרית ואני קורא מאמרים שמתפרסמים ב-arXiv .
ההתעניות בנושא מסויים באה בגלים ועכשיו בעקבות קריאה חוזרת של הספר: The Beginning of Infinity מאת David Deutsch והנושא של נביעת "העולם הקלאסי" מתוך העולם הקוונטי.
אשמח לשוחח איתך על כך.

בתחום של כבידה הידע שלי ממש קלוש.
אתה ודאי מודע שקיים נסיון להראות שהמרחב זמן ואיתו הכבידה נובעים מהפיזיקה הקוונטית ובעיקר מכך שהיקום כולו יש לו פונקצית גל שאבריה מתארים סופרפוזיציה של חלקיו שכולם "שזורים" (זו המילה העברית entangled). 

הבנתי שאתה מהנדס אלקטרוניקה ועוסק בחומרה?

אני:
שמע, זה מרתק. רק עכשיו הבנתי שיש לנו עניין משותף. אני קורא די אובססיבי של מדע פופולרי (לא מדע בדיוני), בעיקר פיזיקה מודרנית ומתמטיקה, וקצת ביולוגיה. מנסה גם להבין קצת את נוסחאות (יש לי גם תעודת הוראה במתמטיקה, אבל כמובן רמה של תיכון זה לא מספיק), אז אני כמוך, חלוד.

כמובן אמרתי את העניין על גולני כבדיחה. אחד מחברי הנפש שלי ושותפי לגלישת רוח המון שנים, היה קצין בגדודים, ועכשיו מנהל די בכיר באינטל, עם תואר בפיזיקה וגם בהנדסת חשמל מהטכניון... חכם ממני בהרבה.
החלום שלי בזמן הגיוס היה להגיע לגולני, והשירות בשריון היה בתחילה נפילה כואבת מאד...

קראתי השבוע על הקצין המצטיין אליהו. למרות שאני יודע משהו על צה"ל, בכל זאת הזדעזעתי ברמה כזאת שכמעט חרגתי ממנהגי, כמעט שלחתי פוסט קצר לכל המשפחה.
ואז היה לי דיון עם בני הבכור, שהוא היום מ"פ במילואים ביחידה מיוחדת. אמרתי לו, בין היתר, שיותר מזעזע מעצם ההשחתה של מכוניות של פלסטינים בשכם כנקמה על תאונה שגרם ערבי מירושלים, ומהרג של אזרחים (חמושים אמנם) - זה כבר היה לנו הרבה לצערי; אבל יותר מזה - הטיוח השיטתי של כל הרמות בצבא, כולל המח"ט שהוא יוצא "היחידה", ובני סיפר לי שהמח"ט הזה (בינדר) בעצמו העיף קצינים על הרבה פחות מזה - לא ברור לי מה קורה פה.
הבן שלי ממש מפתיע אותי וקשה לי מאד להתווכחי איתו - מצד אחד הוא אידאליסט ומלא ערכים, ומצד שני הוא אומר לי: "מה אתה רוצה, יש לך גישה קצת רומנטית אם אתה מצפה שקצין יאמר תמיד את האמת וידפוק לעצמו את הקידום..." אני מעריך אותו מאד אבל לפעמים ממש קשה לקיים איתו שיחה רצינית, ולכן אני נמנע מכך, גם על פוליטקה בכלל...

טוב, יש לנו על מה לשוחח. אם תרצה להמשיך להתפתח בויקיפדיה, אשמח מאד לסייע, לפחות בתחום שאני מבין בו קצת יותר מפיזיקה... (אגב אני כותב לפעמים גם באנגלית, ואפילו קצת בשפות שאני בכלל לא ממש דובר...)

בהצלחה!

ד', 8 ביוני:
אבנר בוקר טוב,

כן ברור שיש לנו על מה לדבר ולא רק על פיזיקה.
הפרופיל שלך שהצטייר אצלי הוא שאתה אדם ערכי וכל היתר זה בונוס.
הבנתי שההערה על גולני היתה בבדיחות הדעת אבל הרגשות שלי כלפי גולני קיימים וחזקים אבל מעורבים ואני נגרר לזה (גם כאן למטה).
בגלל שנדמה לי שאנחנו חושבים דומה גם בעיניני מוסר ובטח צבאי התיחסתי לענין כבודו של גולני.
יש לי כבוד עצום לגולני שנהפכו מיחידה שנחשבה לכושלת ושאי אפשר לתת לה שום משימה ליחידה שמבצעת כל פקודה יהיו התוצאות אשר יהיו.
בדיוק המאפיין הזה של גולני הוא הדבר שהוא גם הסיבה למספר הנפגעים הגדול שהיא סופגת כל השנים.
כששרתתי לפני 53 שנים הצבא הגיע למסקנה שצריך להפנות קצינים יותר טובים לגדודים אבל זה לא נעשה בלב שלם.
הביקורת שלי על גולני נובעת כמובן מנסיוני האישי העתיק.
אבל למרות שהפכה ליחידה שרבים מתנדבים וגאים לשרת בה ויחד עם הרצון לבצע בכל מחיר החשיבות של מפקדים חכמים עצומה.
כפי שאנחנו יודעים, מפקדים שהיו בסיירת מטכ"ל הם לא ערובה למוסר צבאי שכולל אמירת אמת.
הבאת מח"ט יוצא היחידה לגולני אכן לא מבטיחה מוסר צבאי.
השילוב של הנ"ל עם ההרכב הדתי והמתנחלי של גולני כיום מחזק מאד את הנטיה הזו לבצע בכל מחיר, לעשות מעשים חריגים ועכשיו כבר לא בטעות (כפי שאני מייחס למוסה קליין).
מפקד גדוד שאיננו מומחה בתחום ניהול קרב ושלא נבחן על כך בהכשרתו הוא מתכון לאסון.
ואכן גם בשנים האחרונות האסונות לא פסו מגולני.

אני מרגיש שקצת נפתחנו לכן אגלה לך שהעיסוק בתורת הקוונטים ונושאים דומים הוא לא רק מתוך ענין בלבד.
זה משמש אותי כמדיטציה להסחת המחשבות הרעות שצפות ועולות אצלי בלילות.

לי יש שלושה בנים.
שלושתם מהנדסים, שנים בעיבוד אות והבכור הוא תכנת.
שירותם הצבאי לא היה בחי"ר (תותחנים וחיל מודיעין).
עברי הצבאי השפיע כנראה על בני הבכור לרעה ויצר אצלו פחדים.
דעותיהם הפוליטיות דומות לשלי אבל אני הסמן השמאלי.
כשאני מנסה לשוחח איתם על עיניני מדע הם "שומעים" בחוסר סבלנות וגם כשמידי פעם יש לי שאלות בתחום עיבוד אות אם הם עונים לי רק מנימוס.
אשתי כועסת על שאני מדבר בפגישות איתם על מדע ופוליטיקה ולא על נושאים אנושיים ורגשות.
היא צודקת עובדתית. יש גם קושי לנהל שיחות בגלל הנכדים שמעסיקים אותם או אותי.

אם תרצה נחליף כמה אימיילים בנושא הקוונטי.
אני מציע שננהל את השיחה כאשר ההיסטוריה מ-1900 ועד ימינו תוביל אותנו ובמידת האפשר ננסה להיכנס לנושאים טכניים כפי שיכולתי משגת וסבלנותך.

יום נעים.
ד'

אני, 13 ביוני:
היי ד',
ראשית, קראתי בעניין את המאמר ששלחת על החומר האפל. נראה לי שהחיים של פיזיקאים בימינו הרבה יותר קשים מאשר בעבר... יש כל כך הרבה חוסר ודאות במחקרים שלהם, והרגישות של המכשירים חייבת להיות ברמה מטורפת.

בעניין הבנים, אני חושב שאני מרגיש על מה אתה מדבר. יש לי שני בנים מקסימים שכיף לדבר איתם (זאת בעיקר תוצאה של החינוך שקיבלו מאשתי ומהוריה, זוג אנשים חמים וחרוצים). אבל הרבה פעמים הם מאבדים את הסבלנות, ובעיקר מעירים לי שאני חוזר על עצמי, חופר ומטיף יותר מדי. אז פיתחתי רגישות לחולשות האלה שלי, ואני משתדל לא להעיק עליהם בסיפורים על הצבא, ועל מדע - אלא אם הם מבקשים, ואז זאת יכולה להיות חגיגה, כי כשיש להם מצברוח טוב אז הם שואלים ומתעניינים.

הם יודעים שאני מאד מחשיב סקרנות מדעית, והם מכבדים מאד את זה ולפעמים שואלים מתוך עניין.
בני הבכור לומד להיות מורה, אז יש לנו הרבה שיחות מעניינות על חינוך (גם לי יש פנטזיה להיות מורה מתישהו, ולמדתי לתואר שני בחינוך). גם הצעיר, למרות שהוא כלכלן, מאד מתעניין בנושאים חברתיים ויש לו רגישות לעניין, אז על זה אפשר לדבר איתו.
כשהם שרתו בצבא, הם לפעמים רצו לדעת קצת מה עבר עלי שם, וכמובן סיפרתי בגאווה ומתוך רצון להרשים אותם, שגם הדור הקודם עשה משהו חשוב. ואז גיליתי, שהם דווקא מחשיבים את הדור שלי יותר מאת שלהם...
אבל בעניין הפוליטי אנחנו משתדלים לא להתנגח. הם יודעים שדעותי הרבה יותר שמאלה משלהם, מכבדים אבל חושבים שאני קצת טועה. בעבר הגענו ממש לכעסים, אז כיום אנחנו משתדלים להיות זהירים. הם בהחלט מכבדים את דעתי (וגם למשל את העובדה שישבתי פעם בכלא צבאי על סירוב לשרת בדיכוי האיתיפאדה הראשונה), מעריכים את ההקרבה אבל לא מסכימים. בכל מקרה, מעבר לכעסים ולעובדה שאני מגלה הבנה, רחמנא ליצלן, אפילו כלפי פלסטיני שתוקף חיילים - הם בכל זאת מכבדים.

מעניין שהזכרת מדיטציה. לפני כ-8 חדשים השתתפתי בקורס ויפאסנה, שהיא שיטת מדיטציה די תובענית וקשה, שלא נועדה להרגיע בכלל אלא יותר כדי להקטין את הסבל האנושי, על ידי הפנמה של הרעיון שכל תחושה היא זמנית. תרגלתי את השיטה באופן נחוש במשך 7 חודשים, יום יום, עד שנמאס לי כי לא ראיתי כל כך תוצאות. תוצאה טובה אחת כן הייתה, ונשארה, והיא שהפכתי להיות טבעוני... וזה דווקא טוב לי.

בעניינים מדעיים, אני בעיקר מתעניין בהיסטוריה של המתמטיקה והפיזיקה, וגם יותר בסיפורים אישיים של מדענים. אני גם משתדל ללמוד נושאים שאני יכול להבין קצת לעומק - וזה מוציא את רוב מה שהתפתח במחצית השניה של המאה העשרים, עד היום. זה פשוט מסובך מדי בשבילי. אם כי - לאחרונה למדתי ביוטיוב קצת את המתמטיקה של טנזורים, שמשמשים בין היתר במשוואת איינשטיין לתאור עקמומיות המרחב-זמן; וגם את נושא גלי-הכבידה, שלפחות ברמה מסוימת ניתן להבנה ע"י בני-תמותה כמוני. אולי יעניין אותך לקרוא מה שכתבתי בויקיפדיה, כי נראה לי שההסבר על איך שגילו את גלי הכבידה בפעם הראשונה, הוא יחסית מובן:

שיהיה שבעטוב,
אבנר

ד' 14 ביוני:

ד'> כן דומה למצבי עם בני וגם כלותי. אז גם אני משתדל לא להיות טרחן. 

ד'> אני בעוונותי שירתתי כקלגס בשטחים במשך שנים. היום אני חושב שהייתי צריך לסרב אבל אז הייתי מתוכנת אחרת. 

ד'> עדין אוכל בשר.

ד'> גם בנושאים אלה יש לי כמה ספרים שאם לא קראת ותרצה אוכל להשאיל לך.
 .
ד'> אתה בטח יודע שאיינשטיין עצמו נזקק לעזרת חברו (מיקלה) בסו.

בהקשר של עידכון הערך וויקיפדיה, יצרתי קשר באימייל עם פרופ' ז'ורק, האיש מאחורי Quantum Darwinism.
אם הבחנת בוויקיפדיה בכתוב בסוף הטקסט, מוזכרת הסתייגות מפרשנותו של ז'ורק של פרופ' קסטנר.
לכן שאלתי לדעתו והפנה אותי לתגובתו כשפירסמה את ההיסתיגות.
הוא איננו מקבל את דעתה ומסביר מדוע.
לכן אם אמשיך בעידכון, יש להוסיף עוד קישור ל-reference וגם שורת הסבר שמפנה לקישור הזה.

דעתו של ז'ורק על וויקיפדיה שהוא אינו מעריך את הכתוב שם ובטח שאינו מבזבז את זמנו על תגובה\עריכה.

אני:
אל תרגיש לא נעים - אני שירתתי את צבא הכיבוש שלוש פעמים, לפני שאזרתי אומץ לסרב. נשק חם לא היה להם כמעט, אז רדפנו אחרי ילדים שזרקו אבנים, ליווינו מעצרים, איימתי בנשק ושלחתי ילדים להוריד דגלי אש"ף, בזמן שזה היה עדיין אסור.

ד'> עדין אוכל בשר.
לבריאות. זה טעים וקשה מאד להיגמל. הצלחתי רק בזכות הויפאסנה (שאותה עצמה כבר הפסקתי לתרגל...)


אחרי כמה שנים של עריכה בויקיפדיה, אני מבין את הביקורת. יש עורכים שתלטנים שקשה להתמודד איתם, הם חייבים שהכל יהיה כמו שהם רוצים. אבל יש גם אחרים, ובסך הכל זאת מערכת שמתפקדת מצוין, לדעתי.
היו לי כמה היתקלויות לא נעימות עם עורכים מעצבנים ולא-ענייניים, וזה הוציא לי את החשק לכתוב. לכן היום אני כותב הרבה פחות. אבל זה לא שינה את דעתי על הערך העצום ועל ההישג של שיתוף הפעולה של עשרות-אלפי עורכים, לטובת כל משתמשי האינטרנט, וגם מיליוני תלמידים שנעזרים בויקיפדיה, בעידוד המורים שלהם.
בסך הכל, ויקיפדיה אינה אחידה, יש ערכים מושקעים מאד ויש כאלה שכתובים לא טוב. אבל זה משתפר כל הזמן.

No comments:

Post a Comment