Wednesday, March 18, 2020

היסטריה בימי כולירה

Inline image

ידידי הטוב מהצבא עופר, פרופסור לרפואה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, כתב לי בתגובה:

היי אבנר,

אין לי מנוי להארץ, אבל את הטבלה הזו אני מכיר היטב.
היא פורסמה לפני כשבוע בניו יורק טיימס.
זו למעשה ההצדקה היחידה שמצאתי עד היום לחלק מהאמצעים שננקטו כנגד הקורונה- להאיט קצת את קצב ההתפשטות כדי לאפשר למערכת הבריאות להתמודד.
באופן כללי אני חושב שההיסטריה סביב הווירוס הזה היא מוגזמת וחסרת פרופורציה.
כן, זה ווירוס מאוד מדבק, והוא בהחלט מסוכן באוכלוסיות מסויימות, אבל זה לא שונה מהרבה שנים בהן אנחנו מתמודדים עם ווירוסים נשימתיים.
המספר המרכזי שעליו מתבססת ההיסטריה הוא אחוזי התמותה הגבוהים לכאורה אלא שאף אחד לא באמת יודע מהם אחוזי התמותה כיון שאף אחד לא בודק אנשים בלי סימפטומים, או כאלה שיש להם סימפטומים מינימליים.
אני מניח שאם היו עושים זאת, היינו מתקרבים לאחוזי תמותה בשנים "רעות" של שפעת שמתרחשים אחת לכמה שנים ואף אחד לא עוצר את העולם בגללן.
הגישה שלי היא כמובן לא פופולרית וממילא איש אינו מעוניין בדעתי כך שזה לא משנה.
האמת שמעבר לדיון האפידמיולוגי רפואי יש פה נושא פילוסופי מרתק לגבי התנהגות המין האנושי במצבי משבר.
אנחנו מסתבר לא מתוחכמים במיוחד ומאוד נתונים למניפולציות.
חברה מאוד טובה שלי מהעבודה טוענת שחלק מההיסטריה הזו נובעת מכך שהרבה ממשלות בעולם מנוהלות על ידי מפלגות שמרניות שמבססות חלק נכבד מהפילוסופיה השלטונית שלהן על פחד.
לטענתה מפלגות כאלה משפרות את מצבן כשהן מעודדות פניקה כזו.
חומר למחשבה.
בינתיים תהיה בריא ותמשיך לטייל.
עופר



בינתיים, הידיעות מאיטליה ומאנגליה - די סותרות את מה שידידי פרופ' עופר חושב.
אם הנגיף הזה דומה לנגיף אלים של שפעת (שמתפרץ פעם בכ-5 שנים, ולא עוצרים את העולם בגללו) - אז איך הוא מסביר את התמותה הגדולה באיטליה, ואת הדו"חות הקשים שצופים עשרות אלפי מתים.

אני צריך לברר את זה איתו.


עופר,
מעניינת אותי מאד דעתך:
אם כטענתך (ואני נוטה להסכים), יש התייחסות היסטרית ומוגזמת לנגיף הזה - אז מדוע בתי החולים באיטליה במצב של קריסה? מדוע כ-30% מהמאושפזים שם זקוקים לטיפול נמרץ? ומדוע נגמרו להם מכונות ההנשמה?
אילו הייתה שם מדיניות אחרת, דומה לזו שנוקטים בתגובה לשפעת אלימה - אז לא היו מגיעים למצב של קריסה, בהינתן שיעורי התחלואה (לא ההדבקה - אלא התחלואה בפועל) מהקורונה?

מה קורה באמת כשיש שפעת אלימה - יש מספיק ציוד כדי לטפל בכל החולים החמורים?

שאלות שמטרידות אותי.

No comments:

Post a Comment