Tuesday, March 17, 2020

סוףסוף התברר מדוע משרד המחלות הנחה להגביל התכנסות ל-10 אנשים

יהונתן ליס כתב ב"הארץ" ב-17 בדצמבר 2020: כחול לבן: נתניהו משבית את הכנסת כי אין לו רוב

בתגובה, כתבתי:
מיקי זוהר, כלבלבו הנאמן, הצהיר ש"בריאות הציבור מעל הכל", ולכן מוכרחים לחרוג מהנוהג המוצק שקיים מאז קום המדינה - שהייצוג בוועדה המסדרת (כמו בכל הוועדות) ישקף את גודל הסיעות והגושים. כדי להמשיך את הנוהג (שמשקף את הרצון המצרפי של הציבור), יש צורך ב-17 חברי ועדה. אבל אפשר לבטל את היתרון של גוש המרכז - אם יש רק 10 נציגים בועדה. מכאן נובעת ההנחיה של משרד המחלות (ולא, כפי שחשבנו, כדי לאפשר תפילה במניין).

"בריאות הציבור מעל הכל", ולכן אין שר בריאות כבר מספר שנים, אין מספיק בדיקות, מכשירי הנשמה, ציוד מיגון, מיטות אישפוז. אבל יש נצחון בבחירות לגוש ה-58 מול ה-62.



המאמר ב"הארץ":
משבר הקורונה ועימותים בין הגושים הפוליטיים הביאו לכך שלא הוקמו ועדות ואין הסדר לגבי אופן ההצבעה במליאה. לדברי גנץ, מדובר ב"מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת"

האולם הריק שמולו קיבלו חברי הכנסת ה-23 הזדמנות ראשונה לנאום נאום קצר במליאה, מהווה שיקוף מדויק למצבה הנוכחי של הרשות המחוקקת. חבריה הושבעו אומנם אתמול, אך המאבקים הפוליטיים ומשבר הקורונה הביאו לכך שהפרלמנט מושבת.

עד כה, ועדות הכנסת לא הוקמו - כולל גם ועדות שתפקודן הכרחי בעת הזו, כמו הוועדה לטיפול במשבר הקורונה, ועדת החוץ והביטחון וועדת הכספים. עדיין לא נקבע הסדר שייאפשר לחברי הכנסת להצביע במליאה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, וחילוקי דעות בין שני הגושים היריבים על הרכב הוועדה המסדרת, המנוע המרכזי להפעלת המשכן עד שתורכב קואליציה, מונעים את הקמתה.

בכחול לבן אומרים שראש הממשלה בנימין נתניהו, רתם את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לשתק את המליאה והוועדות, כדי לחסום שני מהלכים: בחירת יו"ר כנסת אחר שיחליף את אדלשטיין, וחקיקה שתמנע מנתניהו להרכיב את הממשלה הבאה. “כרגע המוסד היחיד שפועל במדינה הוא ממשלת מעבר בלתי נבחרת, עם ראש ממשלה שהפסיד בבחירות”, אמר ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן).

לדבריו, "היות שאין לו רוב בכנסת, הוא סגר את הכנסת. היות שהיה צריך לעמוד למשפט, הוא סגר את בית המשפט". יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שוחח עם אדלשטיין ודחק בו לאפשר את התנהלותה התקינה של הכנסת. "זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת", הזהיר גנץ קודם לכן והוסיף, "הליכוד, בשליחות נתניהו ואדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת". ח"כ משה יעלון תקף גם הוא בחריפות את נתניהו. "למי שעדיין לא קולט, זו הפעם השלישית שנתניהו מנסה להגיע ל-61 מנדטים, כדי להימלט ממשפט ולשלוט כדיקטטור", אמר יעלון, "הוא שוב נכשל, אך אינו משלים עם תוצאות הבחירות. לכן, הוא משתמש בחוסר אחריות באיום הקורונה, מנטרל את בית המשפט ופוגע במכוון בפיקוח הפרלמנטרי הדמוקרטי של הכנסת".

העימות בין כחול לבן לליכוד בנוגע לוועדה המסדרת, הגיע לשיא היום בישיבה מתוחה שהתקיימה בלשכתו של אדלשטיין. ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן דרש בישיבה שהוועדה תכלול 17 נציגים על פי מפתח המפלגות שנבחרו לכנסת - כפי שהיה נהוג עד כה במשכן. אך בליכוד מתעקשים שכל הוועדות יכללו עשרה נציגים בלבד – מהלך שצפוי לעקר את היתרון היחסי של כחול לבן – בטענה שרק כך ניתן  יהיה לעמוד בהנחיות משרד הבריאות. "נשמח להקים ועדות של עד עשרה חברים בהתאם להנחיות משרד הבריאות", כתב ח"כ מיקי זוהר בטוויטר בתגובה לדברי לפיד, "בריאות הציבור היא מעל לכל, גם מעל לשנאה התהומית שלכם כלפי ראש הממשלה".

אלדשטיין דחה את הביקורת עליו והאשים את המפלגות השונות במשבר. לדבריו, הוא פועל לפתור אותו ושוקל גם אמצעים חריגים כדי לאפשר את הקמת הוועדות. "כולי תקווה שאנחנו נגיע להסכמות", אמר לחברי הכנסת, "אם לא יהיו הסכמות, עם כל הקושי ועם זה שזה לא קרה בתולדות הכנסת, אני אביא את הנושא להכרעת המליאה. אנחנו לא נישאר בלי ועדה מסדרת כי בלעדיה אי אפשר להקים לא את ועדת הכספים ולא את ועדת החוץ והביטחון הזמנית".

No comments:

Post a Comment