Wednesday, July 22, 2020

חדשות האסטרונומיה מס. 2, ודיאלוג עם ד

יובל, תעביר לאמיר:

הסינים עושים מאמצים כבירים להפוך למעצמת חלל. הם ינסו לשגר בימים הקרובים משימה שאפתנית מאד: חללית למאדים, עם 3 מודולים שונים: גם מקפת, גם נחתת (נחיתה על המאדים היא משימה קשה במיוחד, רק ארה"ב הצליחה עד היום), וגם כלי רכב (רובר) שיסע על הפלנטה.

הימים הקרובים הם חלון הזדמנות לשיגור למאדים, בגלל הקרבה שלו לכדור הארץ, שמתרחשת פעם בשנתיים. גם כך, המסע אורך כמעט שנה (לא טסים ישר למאדים, אלא מקיפים את השמש ביחד, עד שמתקרבים מספיק לנחיתה).

גם איחוד האמירויות שיגרו שלשום בהצלחה חללית למאדים. זוהי מקפת (רק מקיפה את מאדים), אבל הצלחה למדינה ערבית שרק הקימה סוכנות חלל לפני 10 שנים (נכון, זה בזכות הכסף, אבל הם לפחות משקיעים אותו).




יובל:
אעביר
תודה רבה


On Thu, Jul 23, 2020 at 9:54 AM Avner Efendowicz wrote:
הסינים שיגרו הלילה. בהצלחה (תרתי משמע - בהצלחה להם, ושיגרו בהצלחה!... הבנתם?...)

הייתי שולח קישור לדיווח ב"הארץ". אבל יש כל כך הרבה טעויות תרגום ואי-דיוקים, שזה בושה. לא שאני כזה מדען, אבל זה מאד בולט.

טוב, הנה בכל זאת:




ידידי ד' הגיב:
תודה אבנר.
מה התקדם בענין פרסום המאמר שכתבת?
אולי יענין אותך. אני מתענין הרבה זמן בשפינוזה והפילוסופיה שלו.
בשבת חיפשתי משום מה האם שפינוזה הושפע מאפיקורוס ואז מחיפוש באינטרנט הגעתי להרצאה על שפינוזה שנתן אלחנן יקירה.
שפינוזה - החידה הרצאה מאלפת לטעמי.
זכרתי שהיינו יחד בבה"ד 1 ויצרתי איתו קשר.






אכן מרתק! עכשיו סיימתי להאזין.
חיכיתי זמן רב לשמוע הרצאה בדיוק על הנושא הזה.

במשך כמה שנים למדתי את שפינוזה (כתחביב, אבל שמעתי הרצאות של כמה מהמומחים לשפינוזה באוניברסיטת ת"א), ותמיד הטרידה אותי השאלה שהם ניסו להסביר, ואני מעולם לא הצלחתי להבין: איך שפינוזה תפס את בעיית הרצון החופשי, בהיותו דטרמיניסט רדיקלי כל כך. יש רצון חופשי או לא? מה המשמעות של מוסר בכלל בעולם דטרמיניסטי?

יקירה אומר שזה באמת פרדוקס, אבל התרשמתי שהוא מבין את ההסבר של שפינוזה, שאינו טריוויאלי. לפי שפינוזה, האדם החופשי הוא לא זה ששואף למטרה נעלה ומתאמץ להשיגה (בניגוד להוגים דתיים, או אפילו הומניסטים - הרמב"ם, ובעקבותיו לייבוביץ' - "רק עבד ה' הוא לבדו חופשי") - כי לפי שפינוזה, אין בכלל אפשרות לרצות ולשאוף. האדם החופשי (והמוסרי!) הוא פשוט זה שמבין, בשכלו, את ההכרח הנהדר והמסודר וההרמוני שיש בטבע (שהוא "אלוהים").
והטבע (גם לדעת איינשטיין שהיה שפינוזיסט), הוא מי שאפשר לכנות "הזקן", כלומר זה שמכיל את החוקים היפים והסדר המושלם שיש בטבע. לכן הוא זיהה את הטבע עם "אלוהים", שהוא בכלל לא אותו אלוהים של הדת.

אם זה באמת מה ששפינוזה חשב, אז אני מאד מזדהה ומנסה לחיות כך; אבל אני רחוק מאד מזה ומלהיות חופשי באמת... אבל לפחות משתדל.


Cheers,
Avner E.

No comments:

Post a Comment