Thursday, February 28, 2019

מה תספרו לנכדים? מה היה חלקכם/ן בתקופת החושך של נתניהו?

https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.6978164

מאמר מבריק (*) של יוסי קליין ב"הארץ", 27 בפברואר 2019, והתגובות:

(*) פרט למשפט האחרון, לדעתי; פספוס של כל הנקודה.

גנץ, יעלון או אשכנזי ישפיעו מבפנים?

בני גנץ לא מתאים לאופוזיציה. הוא לא יישב במליאה, לא יקרא קריאות ביניים וסדרנים לא יוציאו אותו משם בכוח. זה לא הוא, וזה גם לא משה יעלון ולא גבי אשכנזי. הם לא יישבו בוועדה לזכויות הילד כי זה מה שנותנים לאופוזיציה. הם לא בנויים לאופוזיציה כמו שנתניהו לא בנוי למעשיהו.

לא רק הם. גם אנחנו לא. כבר התרגלנו לחיות בלי. ויתרנו על אופוזיציה, ויתרנו על ייצוג, גם כשהעימות איננו בין ימין לשמאל, אלא בין הרוב למיעוט. עמים נורמליים לא הולכים לבחירות בגלל התנגדות לדרישת הרוב לכך שחשוד בפלילים יהיה ראש ממשלה. אצלם מובן מאליו הוא, שהוא לא יכול. אצלנו זה הפוך. אנחנו יודעים מה תהיה התוצאה. אנחנו מורידים גנרלים קשישים מהבוידעם, שימתיקו את הגלולה המרה.

גנרלים חזקים הם לפעמים פוליטיקאים חלשים. הם לא באים לשרת אותנו, אלא כדי לנהל אותנו. הזקנה במסדרון לא מעניינת אותם, במצע המפלגה שלהם יש שלוש מלים: "רק לא ביבי", ואליו אנחנו מתחברים. זהו חיבור של שנאה. השנאה לנתניהו גדולה יותר מהציפיות שיש לנו מהם. אנחנו רוצים שיביסו אותו לא כדי שייטיבו את חיינו, אלא כדי שיוציאו אותו מתוכם.

גנרלים לא מתעבים גזענים, הם בזים להם. בצלאל סמוטריץ' כשר חינוך הוא בעיניהם לא יותר ממשהו רע שנדבק לסוליה. זו הטעות שלהם, וזה האסון שלנו

הם הכתף היציבה הנקייה, שעליה נשענים בימים של מצוקה. אנחנו סומכים עליהם. יותר בגלל משאלת לב ופחות בגלל עובדות. אנחנו רוצים להאמין שהם באים ממקום שאין בו אינטריגות וזיופים (תשאלו את אשכנזי). וחוץ מזה, במי נאמין, אם לא במי שאליו אנחנו שולחים את הילדים שלנו למשך שלוש שנים?

הם מביאים לחיים הפוליטיים את השכיבה במארבים והשירות בצנחנים. עם מארבים וצנחנים לא חושפים תקציבים להתנחלויות. הם לא סתיו שפיר. אין להם דעה על מתווה הגז ולא על אוטובוסים בשבת. שמיקי חיימוביץ' תתעסק בזה, אם בא לה.

אין להם דעה ולא עמדה כי ככה חינכו אותם בצבא. אנחנו מפנטזים על מה שאנחנו לא יודעים. מפנטזים על זה, שמאחורי האמירות העמומות וההצהרות הריקות יש עמדות מוצקות ודעות מנומקות. אנחנו מסרבים להבין, שמה שיש שם זה ריקנות ועמימות. גנרל שלא שתק — הועף (האלוף יאיר גולן יכול לספר לכם).

כן, הם רוצים להחליף את השלטון, אבל לא יתאבלו אם ייכשלו. האפשרויות מבחינתם הן ניצחון או הצטרפות. הם לא שמעו על אופוזיציה לוחמת. הם יהיו בממשלה, כל ממשלה. ממשלת אחדות לאומית, או ממשלת ליכוד ציונית, או ממשלת חירום זמנית ולאומית.

האם אמרו שלא יישבו עם נתניהו כשיוגשו כתבי אישום? האם הודיע הימין שלא יישב אתם? אל תתייחסו ברצינות להצהרות של פוליטיקאים לפני בחירות, אמר צחי הנגבי. הם יישבו בממשלה, ותראו כמה תירוצים יהיו להם — מ"מה שרואים משם לא רואים מכאן" המשומש, דרך "נשפיע מבפנים" המרופט, ועד לקלף המנצח: "עם בנט בביטחון תרגישו יותר טוב?"

נפתלי בנט בביטחון זה אסון, אבל איתמר בן גביר בוועדה למינוי שופטים הוא אסון גדול יותר. גנרלים יעדיפו להתחרות בלמי יש איראן גדול יותר ולא להתעסק בגזענות שלו. גנרלים לא מתעבים גזענים, הם בזים להם. בצלאל סמוטריץ' כשר חינוך הוא בעיניהם לא יותר ממשהו רע שנדבק לסוליה. זו הטעות שלהם, וזה האסון שלנו. גנרלים יהירים הם פוליטיקאים מסוכנים כי הם מזלזלים בגזענים. הפילדמרשל הינדנבורג זילזל בקורפורל היטלר, וראו מה קרה.

הם יהיו פרטנרים נוחים במשא ומתן הקואליציוני. הם יעכלו מהר את בן גביר. איזו ברירה יש להם? גנץ רוצה להיות ראש ממשלה, אבל ישמח לביטחון, תנו ליעלון אוגדה, ותעשו אותו מאושר, תנו לאשכנזי את גולני, והוא יחזור לעלומיו. בינתיים יחגוג בן גביר במשפטים, וסמוטריץ' יתעלל בתלמידים.

לימים כאלה קרא אומברטו אקו "ימי הקדם פשיזם". חיים כרגיל. הלילות מתקצרים והימים מתארכים, ועוד מעט אירוויזיון. הפשיזם עוד באוויר, אבל אישור לנחיתה כבר יש לו. השאלה כבר איננה אם ינחת, אלא מתי. השאלה היא, מתי ייצאו לרחובות בחורים בציציות וחולצות צהובות ויכריחו עוברים ושבים להניח תפילין.

12 comments:

  1. והתשובה הנכונה - ראה מגיב מס׳ 5.
    מצב חירום לאומי - קודם להפיל את הקיסר, ואחר כך, לאט לאט, לחזור לשפיות.
    עם כל ההסתייגות שיש לי בדרך כלל מ״המטרה מקדשת, וגו׳ ״, אז אם צריך להשתמש (זמנית)בכמה גנרלים כדי לנקות את הרעל מהחיים שלנו,
    so be it

    ReplyDelete
  2. הדברים של קליין נכונים, אז מה
    ?
    מה שאני מסיק מהמאמר הזה הוא שזאת הסיבה למה מרץ לא עוברת את אחוז החסימה
    אסביר
    רמת הצדקנות בדברים של קליין פשוט זועקת לשמיים. מה הוא רוצה
    ?

    גם גנץ לא מספיק טוב, בטח לא יעלון, שלא נדבר על גבאי

    העם נלך ימינה ודי חזק. יש לזה הרבה סיבות ועיקרן איראן, מנהרות של חיזבאללה ונאיה כללית בעולם ללכת ימינה ולהתגזען
    אין מה לעשות, זאת המגמה. ואם כך אז עדיף שלטון ימני של יעלון וגני על הליכוד

    ופה אני מסכים לחלוטין עם חיים

    ReplyDelete
  3. אומר זאת כך, יונית. ומיד ארוץ לתפוס מחסה מפני היריות

    לדעתי האישית והטיפשית, נתניהו, המושחת והנהנתן, האי-מחליטן והמחדלן - הוא לא הבעיה הגדולה ביותר של המדינה הזאת. תחליפו אותו, ואז תהיה פחות שחיתות, פחות רעש, אבל אותה כמות של כיבוש וגזענות
    בזה אני מסכים לגמרי עם קליין, ומבקש את סליחתכם

    עכשיו אני נכנס למחסה

    ReplyDelete

  4. בפרפרזה על דבריך אומר

    כיום רוב הישראלים חושבים שאם תסיים את הכיבוש ואת הגזענות הבעיה לא תיפתר. האיראנים עדיין ירצו להשתלט על העולם המוסלמי ובדרך להשמיד את ישראל, חיזבאללה ימשיכו עם המנהרות וכו׳

    בקיצור אני כבר לא יודע כלום. אני שמאלני שמתנגד בכל מאודו לכיבוש ומה שהוא עושה לנו ובד בבד אני פסימי כשאני מסתכל על המדינות שמקיפות אותנו
    אוףףףףף

    ReplyDelete
  5. אני לא מאמין שהאיראנים רוצים להשמיד את ישראל. זאת למעשה הפרויקט הכי מוצלח של נתניהו, והסיבה הראשונה במעלה שהוא כל כך הרבה זמן בשלטון, למרות שרוב הציבור לא אוהב אותו. תרשה לי לצטט את אלי בובליל מרמת גן, טקבקיסט ידוע וחכם: "אני מאמין לפרקליטות, נתניהו באמת מושחת. אבל מצידי, שיעשן סיגרים, שישתה שמפניה, שיזמין ארוחות שחיתות ושיזיין את מי שהוא רוצה. הוא מגעיל אותי, אבל כל עוד הכלכלה יציבה והאיראנים חוטפים - הוא הכי מתאים להנהגה". זה לדעתי ההסבר לתמיכה בו, ולא ההסבר השגור בפי רוב השמאל, שהעם מטומטם. לדעתי, העם לא מטומטם, הוא לא אוהב את השחיתות אבל חושב שנתניהו טוב לו מול כל העולם האכזר. זאת טעות אבל זה לא טמטום. זאת ההצלחה הכבירה של התעמולה של נתניהו, הגאון הפוליטי הגדול ביותר שהיה פה
    נתניהו הצליח ליצור זהות בין המושג "איראן" לבין השמדת ישראל. בשעה שההנהגה האיראנית היא פנאטית, אכזרית, קנאית, אבל ממש לא מטומטמת. אין שום הגיון בשאיפה שלהם להשמיד את ישראל - הם יושמדו מיד אחר כך, גם אם זה ייקח כשש שנים כמו במלחמת העולם השניה. הם יודעים היסטוריה טוב יותר מטראמפ, הם יודעים מה קרה לכל הרודנים שהלכו רחוק מדי - היטלר, מוסוליני, ובימינו צ'אוסשקו וחוסיין וקדאפי
    לעניות דעתי, הגרעין של איראן הוא אמצעי לשמור על השלטון ולהבטיח את ההגמוניה של איראן במזה"ת, כנגד אויביה האמיתיים שהם המדינות הסוניות

    האיום האיראני? אמר יהודי חכם אחר, שאני מניח שהוא דווקא ימני כי הוא חבש כיפה גדולה: האיום האיראני האמיתי הוא שהילדים באיראן יותר טובים במתמטיקה מהילדים בישראל. אין איום אחר

    אבל מה אני מבין

    ReplyDelete
  6. אבנר
    אני בהחלט מסכים לניתוח שלך לבבי העם ונתניהו, אני טוען את זה כבר הרבה זמן

    אני מודאג מאוד מאוד מהסיפא של דבריך לגבי איראן בעיקר משום שאני לא מסכים לרישא

    לא בגלל ביבי אלא בגלל קריאת הרבה הרבה מאמרים אני מאמין שהאיראנים יעשו כל מה שביכולתם להשמיד אותנו גם במחיר הרעבת העם שלהם. אירופה (מוגריני ושות) ממש לא מתרגשים מזה, עבורם אנחנו מכה קטנה בכנף (לא רק כי אנחנו יהודים, גם רואנדה וקמבודיה היו אבל אנחנו, היהודים,בודאי שלאירופה זה לא ממש יזיז, כמה מהדורות חדשות וחזרה לפרמייר ליג)

    אז כן אני פרנואיד לגבי איראן (פעם לא הייתי) ואם אתייחס לדבריך, אם קדאפי וסאדם הלכו רחוק מדי, למה לא האיראנים
    ?
    בקיצור, לא הרגעת אותי

    ReplyDelete
  7. כי הם לא רוצים לאבד את השלטון! מה שכן קרה לחוסיין ולקדאפי, ימח שמם וזכרם שיישרפו בגיהנום. אמנם אחרי הרבה שנים, אבל אף אחד לא רוצה גורל כזה, אפילו לא איראנים

    אבל הם איראנים, אז בטח הם מטורפים ומטומטמים... לעומת הישראלים כמובן, שככל שראש הממשלה שלהם יותר חשוד, הוא יותר מתחזק בסקרים

    ולמען הסר ספק, דיברתי באירוניה ואני חושב שלא אלה ולא אלה טיפשים לגמרי

    מדינת ישראל לא תושמד, היא פשוט תמשיך להדרדר. אבל אם תהיה קטסטרופה קטנה, חלילה וחס, ייתכן שאחרי זה אנשים ישתכנעו, ואז יהיה טוב

    להמחשת המשפט האחרון, אני מצרף את מורי ורבי החדש, רענן שקד, מהשבוע שעבר. הוא מצטט אותי כמעט מילה במילה. טוב, בעצם אני מצטט אותו

    לילהטוב

    ReplyDelete
  8. אני ארהיב עוז בנפשי ואלך אף יותר רחוק מאבנר -
    כבר קרוב לחצי מאה שישראל לא באמת מאוימת מבחינה בטחונית.
    האיראנים על הגדרות? החמאס שמפריח טיארות? החיזבאללה שחופר מנהרות (שכמה קונספירטורים בכלל טוענים ששימשו להברחת סמים)? אלו באמת מאיימים על ישראל?
    ביביב הוא פשוט תועמלן מיומן, ומיישם ביעילות מרשימה את כללי התעמולה הבסיסיים - מצא לעם
    אויב (גם אם הוא מדומיין) והפחד את ההמונים הנבערים. זה עבד באירופה לפני 70-80 שנים

    ישראל חזקה בטחונית כמו שלא היתה אף פעם. ואלך עוד יותר רחוק
    :
    עשרים שנה לתוך המאה ה-21, וכבר לא נראה יותר קרבות ש ב- ש. גם לא נצטרך להוכיח את העליונות המוחלטת של חיל החמקנים שלנו

    מה שיש היום, זה קרבות ס ב- ס (סייבר התקפתי והגנתי). רק צריך לדאוג שמערכות החשמל במחשבים שלנו לא יקרסו - מומחי הסייבר שלנו כבר יכולים לדאוג לשאר

    אבל הפחדות, ניגון על מיתרי נפשם של בני העם שחושב עצמו כנבחר, איזכור בלתי פוסק של אימי השואה, המופתי ורדיפות אנטישמיות -בשביל זה יש לנו את ה-protector של ישראל, והוא יצילנו מכל זד ורשע

    שבת שלום

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. מסכים לחלוטין, חיים. ניסחת את זה מצויין

    ובאוירה הבטחונית שנוצרה כאן, אחרי הצטרפות של שלושה רמכטכ"לים למפלגה אחת, אוסיף את שני הסנט המאצ'ואיסטים שלי: כשריונר לשעשבר, אני כבר שנים חושב שהיה צריך לבטל את פרויקט המרכבה המיותר, שעדיין זולל תקציבים במאמץ מרשים להתכונן למלחמות שהיו פעם

    אין שום איום קיומי על ישראל, אבל טבעו של הטרור שהוא הופך כל פגיעה בחייל אחד, או באזרח אחד, פגיעה עצובה ככל שתהיה, לסכנה אסטרטגית. זה שגוי לגמרי. תקראו את הספר של עופר שלח

    האומץ לנצח, ידיעות ספרים 2015
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A5_%D7%9C%D7%A0%D7%A6%D7%97

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. חברי

    אני חולק עליכם לחלוטין אבל לא נוח לי ולא הוגן לי ממקום שבתי בערבות
    Willow Glen
    לשטוח את טענותי. אומר רק שהן לא קשורות לביבי בשום צורה

    שבת שלום
    !!

    ReplyDelete