Thursday, December 18, 2008

Quote of the Month

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1048099.html

הצדיק יוסי שריד (פובליציסט הרבה יותר טוב מפוליטיקאי) מצליח לתפוס את הדילמה המרכזית של רבים מאיתנו (שלי לפחות) במשפט אחד

האם הגניוס היהודי מתנוון בתנאים של ריבונות ורברבנות

לדעתי, כל הויכוחים וההתלבטויות האינסופיים: "בארץ", "באמריקה", "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך", היכן צריך יהודי וישראלי לחיות חיים משמעותיים - מתמצים במשפט הזה

כמו שאמר עמוס עוז, ארץ ישראל היא ארץ משגעת; היא גורמת למי שגר בה להשתגע

20 comments:

  1. to which Yair Hadas commented:

    Well,

    Not everything is SO bad. At least when it comes to the “Jewish Head”. Universities are ranked not only by the level of teachers but also by research and for that you need money. American universities are have a lot more of this substance.

    We love to think the Israel is deteriorating but still (and I believe it will continue), there are a LOT more startups in Israel than in England/Germany/France which have “better” universities.

    And, don’t get me wrong – I am still very very sad to hear that we are going down in education. I, by the way think that it has very little to do with the quality of the teachers, it has a lot to do with the quality of the students, more, the quality of their parents. It is mostly discipline that we lack. And, that, definitely has to do with our arrogance (and ignorance). The “Kibush” is a big part of it.

    ReplyDelete
  2. יאיר, מסכים עם כל מילה

    בקשר לסטארט-אפ'ים, תזכור מה אמר פרופ' צ'חנובר אחרי שקיבל את פרס נובל בכימיה, יחד עם הרשקו, הישראלי האחר, ורוז האמריקאי: הפרס הזה הוא תוצאה של מערכת החינוך של שנות החמישים, לא של היום; אם נמשיך כך, בעוד ארבעים שנה לא יהיו לישראל שום פרסי נובל

    אני לא כל כך מסכים שהבעיה היא התלמידים ואפילו לא ההורים. תלמידים הם חומר ביד היוצר. ההורים הם חלק מהחברה, וזאת באמת בעיה. אבל בשורה התחתונה, חינוך טוב עולה כסף, וישראל קיצצה את תקציב החינוך תחת ליבנת ארבע-עשרה פעמים, וגם היום המצב לא מזהיר

    בערך חמישית ממקבלי פרס נובל הם יהודים, אבל רק שבריר הם ישראלים. ועד לפני 6 שנים בלבד - רק עגנון; אני לא סופר את פרס נובל לשלום, שחלק מחתניו הם פושעי מלחמה לשעבר

    ReplyDelete
  3. Then Humi responded:

    With all due respect Yossi (Sarid), it is not the sovereignty that makes us dumb, it is the OCCUPATION. Human qualities came to the world in groups, and there are some that just don't stick together. Being a cruel bully, for instance, is not a good match for a broad minded, otherwise he would know that in the long run there will be another bully with a long memory. Ignorance, on the other hand, is the perfect match for a bully. So, here we are.

    ReplyDelete
  4. This Idit couldn't take:

    Oh, P-L-E-A-S-E! It sounds so pathetic. The Kibbush is a problem, is a problem, is a problem…no argument, at least on my part, but what in the world that has to do with the education level in Israel? You guys force it on any issue as if we have nothing else to think about. Israel had to spend so much money on security to defense its citizens way before June 67. Sadly, the money is always taken from other important areas that a modern country would have to invest in. We all know plenty of countries in the world that never occupied a square meter and their education level is down the drain.

    Our generation, as parents, screws it, for whatever reason (I am still puzzled and ask myself why): anyone here on that list that never did a school project for his/her kids, please stand up. Those of us, who remember their parents doing the same for them, please stand up. My parents never knew what’s in my back pack. I am sure yours as well. So what happened to us? Please don’t say it’s the Kibbush…

    So what’s next to blame it for? The raising numbers of divorce cases in Israel also is a result of the Kibbush? How cynical it is that we use in Hebrew same term “Lichbosh Et Libo/a” when we are in that beautiful phase of courting…I call for immediate action to stop it and give our spouses’ hearts back!

    Now we have to struggle surviving the oily Latkes and Sufganiyot, AGAIN, a result of defending ourselves from a Kibbush (we can’t get away from it, don’t we?)

    ReplyDelete
  5. עידית יקירתי
    לצערי לא התנסחתי נכון באי-מייל הקודם
    חינוך טוב עולה כסף, אבל הבעיה אינה רק כספית

    לפני מספר שנים צפיתי בכתבה שתיארה בני נוער שיצאו למחות נגד הממשלה, על שהעזה לתכנן פינוי של מאחז. הפעילות הייתה על חשבון בית הספר. לשאלתו של הכתב: מה עם הלימודים, הזדרז אחד המבוגרים לענות במקום הנער: תגיד לו, שארץ ישראל יותר חשובה מלימודים

    אם תרצי, זוהי עוד הגדרה נפלאה של מצבנו, במשפט אחד

    הארץ, במובן השליטה הפיזית על הארץ, במובן של בעלות ושמירה על נכסי חומר (ובלי קשר לשיקול בטחוני כלשהו!), הפכה להיות יותר חשובה מאחד הערכים העליונים של העם היהודי, הערך שבעצם בידל אותנו והגדיר אותנו - הלימוד. וכך אנחנו הופכים ל"עם הארץ", תרתי משמע: גם במובן של עם שמקדש את הפיזיות, וגם במובן של בורות, ו"ו בשורוק

    אני לחלוטין לא מסכים שעזרה לילדים בביצוע מטלות הפכה אותם לעצלנים או בורים. הראיה: הילדים שלי לפחות, הרבה יותר חכמים ממני - זוהי דעתי האמיתית ולא סתם התייפיפות. אני לא רוצה לעשות את ההשוואה במקרה שלך, אבל גם לך יצאו ילדים מוצלחים וחכמים, הלוואי על כל הורה. לכן אינני מסכים שהבעיה היא בהורים או המורים, אלא בסיטואציה, שהיא תוצאה של הכרעה פוליטית

    הכי קל להאשים את המצב, בזה אנחנו השמאלנים טובים

    יאללה בכל מקרה שתהיה למשפחות הדס ופומרנץ נסיעה טובה ותחזרו בשלום

    ReplyDelete
  6. To which Idit replied with this:


    True. But,

    Our kids are smarter than us not because we did their school projects (I truly believe this is more damaging than doing any good to them), but because they were lucky to be born into the internet era and be exposed to much more information we did (for better and for worse). But this is a different topic, and again, has nothing to do with Kibbush, and that was my point I was trying to express in my previous email.

    We (leftists, centers and rightists) blame the situation (some would call it “the victim syndrome”) because it’s easier to cope with and to avoid helping the situation by taking real actions to stop that situation. The “Jewish Head” was always considered to be smarter and wiser above average. I always asked myself whether it’s because it’s our given genes (“Ha’Am Ha’Nivchar”, and that by itself can be a good reason for us being arrogant!) – and therefore, we’ve been hated and chased by the other ‘Amim’ for thousands of years. Or, because we were hated (a destiny of all minorities), we had to develop our skills/brains to survive all ‘Masaot Tzlav’ and Jihads over generations. You know, the chicken or the egg.

    You see, a phrase like you quoted: “Tell him that Eretz Israel is more important than studies”, can be ‘easily’ read differently than what I believe you read (and I can fully understand and agree): if there is no land, there is no physical place/room for schools, so ‘Am Ha’Sefer’ with no decent place to live would become to be ‘Am Ha’Aretz’…so loosing a school day for that purpose won’t make any difference.

    Yair and Haim, enjoy the trip to India. We sure have something to learn from this poor country!

    I.

    ReplyDelete
  7. עידית

    במחילה, אני חושב ההפך ממך

    העם היהודי הגיע לפסגות היצירה היותר גבוהות דווקא כשהיה בגלות. יש ויכוח על התנ"ך, שרובו נכתב בארץ ישראל
    כלומר, בכל מקרה, לא חייבים להיות בעלי האדמה, כדי לממש את ה"ייעוד", מה שזה לא יהיה (יבחר כל אחד מה שחשוב בעיניו): התעלות רוחנית, לימוד התורה, פרסי נובל, או קיום מצוות, או אול אוף ד'ה אבאב

    ובוודאי ובוודאי (גם אם ריבונות היתה כן חיונית), שלא חייבים לשלוט בכל חלקי ארץ ישראל, למשל קבר נחור או קרני צלופחד תחתון - תודה לדורון רוזנבלום
    וכאן הויכוח הגדול שלנו עם הציונים הדתיים, שלא רק שחושבים שהשליטה בארץ ישראל היא חיונית לגאולה (לדעתם הגאולה היא ממש בדור הזה, ואנחנו החילונים הם החמור שעליו ירכב המשיח); אלא שהם לא רואים את הבעיה שהכיבוש יוצר - כלומר ההתדרדרות הערכית והחינוכית

    יוצאים מכלל זה ציונים דתיים מתונים, שמאמינים שהגאולה קרובה ושהשליטה בארץ כן חיונית, אבל מוכנים כצורך שעה לוותר זמנית על השליטה בשטחים, בגלל הבעיות המוסריות והפרקטיות שמתלוות לכך - בידוד בינלאומי, פילוג בעם, השחתת ערכים וכו

    למען הסר ספק, אני לא נגד מדינה יהודית ריבונית, ולא בעד לחיות בגלות רק בגלל שבגלות הישגינו גדולים יותר - בגלות גם רדפו ושחטו אותנו (וחוץ מזה בגלות אין רוגאלאך כמו שצריך). אני ציוני כמוך – יותר קל להיות ציוני מסאניווייל, רק שלריבונות יש מחיר כואב

    ואולי המחיר לא הכרחי, אולי אפשר להפסיק את הכיבוש ואת התדרדרות החינוך

    אבנר

    ReplyDelete
  8. Yair wrote:

    And I still stick to my previous thought that it is all a result of "lack of Tarbut". It's not the money, it's not the teachers (the best teaches wouldn't be able to teach kids who don't care for studying), it's not the books or plans or whatever.

    I know what makes the Koreans better students – it's the discipline and the willingness to learn (not study, learn). I know that the schools here in the bay area are better not because of the teaches but because the students are more quiet during class and have more respect to their teachers (oh, and they have much more homework). I am still baffled why Finland is so high on the list, I would have thought they also have discipline problems but I am probably wrong. I know Finish teachers get more money but as I said, I don't think it's the problem.

    And, because I think "Tarbut" is the reason – I can't take the Kibush out of the picture. I am sure that the effect of the Kibush on the Israelis (and there are tons of aspects for it) is way worse than bad. By the way, I had a good friend who was a travel guide for teenagers and he said that the worst kids to guide were those of the west bank, the worse by far. If that's not the Kibush, I don't know what it is.

    Sorry Ididt, here I am with Avner.

    Happy Hannuka.

    ReplyDelete
  9. Idit wrote:

    Take our own great Israeli kids in the local bay area schools 'that care for studying' (yeah right…) and go see them at the Israeli Tzofim and suddenly all their disciplines and good manners are gone with the wind. If that has nothing to do with leaders and teachers, so I don't know what is. What parents and teachers in Israel are lacking is the demand for respect from their kids and the respect for the others! Look at our leaders in the Kneset and you see it all. How can we expect the kids who are watching them on a daily basis to act differently?

    This is a great topic for social studies and tons of factors are involved. The Jews, and more than that, the Israelis, were always more arrogant and rude (the Yiddish term Hutzpa came way before the kibbush) and I insist of separating the two things. Again, I am not defending the Kibbush by all means in this debating (and in general), but can't see us relating it to every problem we have. At most, I can say that the Kibbush is also one of the results of our culture, rudeness, nature, fears…you name it… but, again, this is not the topic of the day.

    Why the Finish people are so high on the list? I don't know. Maybe their bully brain cells are frozen and ours are boiled… Another major social study.

    I.

    ReplyDelete
  10. Humi wrote:

    Exercising OCCUPATION takes cynicism that turn into indifference that lead to 'ATIMUT ' that lead to stupidity. Idit; if you don't see it, then maybe you are already deep in that process.

    ReplyDelete
  11. Then Yossi Achich joined the discussion:

    what is the reason the education is in bad shape?
    why is there so little respect to policemen, social workers, teachers etc'?
    why do people disrespect each other on the road? standing in line? in business?

    it's all related in my opinion.
    not directly related to the occupation I think, but there is a indirect connection to the overall situation in our area and the occupation is a big part of it, whether we want to admit it or not.

    we suffer from a "me-first" mentality - no kavod la-zulat - to teachers, to government, to our neighbors etc'
    so as much as I hate to say this - I'm with Avner, Humi and Yair on this one.

    ReplyDelete
  12. Baruch Deutsch wrote:

    There are several factors that can be attributed to the deterioration in the eductaion system. And as any statistics expert will tell you - correlation does not imply "cause and effect" relationships.

    The fact that Israel regained control (not occupied!) of the west bank 40yrs ago isn't necessarily the cause the education system deteriorated during the same period. Just as the fact that the GDP rose during the same time is not necessarily the reason for education woes. Or for that matter, the political rise of religious parties during the same time is probably not the culprit either. Yet any correlation analysis will yield close correlation between any of the these factors and education level in Israel.

    The scientific way I am aware of to validate relationships between two variables is to have a test group. In this case, another country or society that has similar education results with the presence or not of selected variables. Without such "experiment", the causes for education deterioration all of you listed (including the so called occupation), are nothing buy wild guesses.

    For those of you that are concerned about 'Tarbut' and proper behavior, here is an anecdote for you to consider: I once flew out of LAX to Israel. When I got to the gate, there were two flights leaving from two adjacent gates: one to TLV and one to Mexico. While all the of the gates had people boarding in an orderly fashion, the two gates - TLV and Mexico were in total chaos and looked like they didn't quite belong. So what caused the "balagan" within the Mexican travelers? Last I checked, there was no "occupation" in Mexico. Unless you associate modern day chaos with the Spanish occupation 500yrs ago....

    And if you want another example, then look at the Germans in WWII. While they brought about one of the most brutal occupation in modern times, Germany itself remained highly civilized. The brutality conducted in other countries didn't interfere with their Goethe readings at home.

    Now since everybody else speculated before me, let me offer you my speculation...

    First, I do not believe that military regimes have anything to do with Tarbut, or Education. On teh contrary, we have seen many civilizations that combined military might and expansionism with highly cultural society back at home. Take England for one...

    Second, I believe that the strength and nature of the government system has a lot to do with Education and Tarbut. In that case, I would consider the shift from a virtually single party system (Mapai, Avoda) to a fragmented, multi-party system as a major cause for deterioration. How many parties are required to form a coalition in Israel today? 5, 6, more? And how much electoral power does any single party yield? Fairly minimal. Now that creates Chaos. That creates a situation where national priorities are sacrificed for political maneuvering.

    My vote is therefore - fix the political system and you will suddenly begin to see the light.

    Baruch

    ReplyDelete
  13. Humi wrote:

    Baruch; you are absolutely right. There is no "cause and effect" relationship between the:
    "regain control..." or "so called occupation" and the education deterioration.
    Did you mean to show us what the occupation does to the language?
    What is the term in English for 'MACHBESAT MILIM?
    Try without it. Try 'occupation' alone and see if it brings you any closer to "Cause and effect
    relationship".

    ReplyDelete
  14. Baruch wrote:

    We the Israelis are great at self inflicted wounds. Especially when it comes to PR (aka Hasbara). I have 20+ years experience in marketing, and the words you use to name stuff have a major impact on the resulting perception.

    Take a lessons from our big uncle, US. They have not "occupied" Iraq, they liberated it. They are not controlling the political system, they are doing "nation building".Believe me, if it didn't come with daily casualties, there were no protests against the Iraq war here, and the republicans were still in control.

    No back to our little Mideast swamp... First the historical facts..

    1. There was never a Palestinian state in the West Bank.
    2. All Middle East state borders were set by the British and French post WWII.
    3. That goes for Iraq, Syria, Lebanon and Egypt
    4. The area of Jordan, Israel, West Bank and Gaza was designated as a Jewish State. Remember Lord Balfur?
    5. The British then "split" the designated Jewish State and created Jordan. As a "present" to Abdallah.
    6. The remaining territory west of the Jordan was to become a Jewish State.
    7. Then came Oil, other interests and good anti semitism...
    8. The British, who created states on a whim, disregarding any historical or sectarian disputes (see Iraq) suddenly couldn't quite "decide" how to form a Jewish State.
    9. They launched a campaign to undermine the creation of a Jewish state. "Sefer Lavan" and such..
    10. Then came the UN and tried to achieve some "compromise". Which actually was accepted by the Jewish leadership. November 29th and such.
    11. Then our friendly neighbors decided to annihilate the Infidel Jews and destroy Israel.
    12. Tough luck, they failed... But in the process Jordan OCCUPIED a territory that didn't belong to them by any international criteria.

    So I ask, if the territory in the West Bank was a) first designated as a Jewish State b) Never officially assigned to the Arabs in a compromise. c) Occupied by force by Jordan d) Recaptured by Israel. Then why should we (Israel) accept the term "Occupied Territories"?

    "Occupied Territories" is a term invented by our Arab enemies. And it is a brilliant marketing campaign on their behalf. And the "Brillian Jews" just fell for it. I assure you that the "Americaim Metumtamim" would have NEVER done such a stupid PR mistake.

    But than again, we (Jews, Israelis, you name it) are great at self inflicted wounds.

    And to your question about occupation and a country's educational system... Why don't you research the educational system of Britain, during the time they occupied half of the known world? To me the "occupation" (i.e. Colonies) helped them a great deal. And if they had the resources and world support for keeping them, they probably would to this very day.

    And as for the Americans? What do you call New Mexico, Arizona, California? These are all Occupied Territories. And last I checked, the Mexican Education System isn't better than the American one.

    And to your other question "What else changed since 1967?" Well, a LOT. And most of the changes have nothing to do with the West Bank. The whole economic structure changed, Agriculture became a thing of the past. Textile industries collapsed (sorry, but that has to do with Far East cheap labor my friend, not the West Bank).

    But as I stated in my email, my primary suspect is the political system. We moved from a single dominant party (Avoda or Mapai) to a two-party system (Likud and Avoda) and ended up with a multiple, fragmented party system for the past few decades. You cannot govern a state in any rationale or effective way when you have such a fragile political system. And this has nothing to do with "Occupation", "Liberation" or anything outside 1967 borders.

    Baruch

    ReplyDelete
  15. ברוך
    כל הנקודות שהעלית נכונות. בתור שיעור בהיסטוריה זה מאד מעניין. אני מסכים שהיהודים היו יותר חכמים בכך שקיבלו את החלטת החלוקה
    אגב, ההחלטה קוראת להקמת שתי מדינות לשני עמים, לא להקמת מדינה יהודית בלבד כפי שמלמדים היום בבתי הספר. אם אתה טוען שמאז המצב השתנה, והעובדה שקיבלנו בשמחה את ההחלטה - לא מחייבת אותנו לקיים היום את שני חלקיה - אז גם אתה מודה שהמצב מאז השתנה, ומכאן שחלק מהטיעונים שלך כבר לא רלוונטיים

    השאלה היחידה היא - איך זה רלוונטי היום? מה עושים עם הפלסטינים
    א. לגרש אותם - הפתרון של מולדת
    ב. להשאיר את המצב ללא שינוי, ולקוות שהם לא יידרשו להיות אזרחים שווים במדינה דמוקרטית אחת - הפתרון של בת היענה
    ג. להמשיך למרר את חייהם, ולקוות שהם יעזבו לאט לאט - הפתרון של כל הממשלות עד היום. יש פיילוט בכיוון הזה בחברון והוא עובד בינתיים לא רע

    הכיבוש הוא כיבוש לא בגלל שהייתה שם מדינה פלסטינית (לא הייתה), ולא בגלל שעמים אחרים לא כבשו גם הם (הם כן, כולל הירדנים והאמריקאים), ולא בגלל שהערבים לא עשו שגיאות מטומטמות (הם עשו, כמו כל עם אחר). הכיבוש הוא כיבוש כי שלושה מיליון בני אדם חיים ללא זכויות מלאות. מדינה שמקיימת משטר כזה לא יכולה להיות דמוקרטית. אני לא רוצה לחיות במדינה לא דמוקרטית

    כל מפלגות הימין - ליכוד, קדימה והעבודה, מאמינות בגירסאות שונות של ג. אם אתה מאמין שזה אפשרי, ושזה לא פוגע במידת המוסריות שלנו, ואם אתה מוכן לסכן את חייך וחיי ילדיך במלחמה המתמשכת עד שהניסוי הזה יצליח - גוד לאק. אני לא מאמין בכך ולכן אני כאן, בארה"ב, ולא בישראל

    ReplyDelete
  16. Sorry Humi.. Your story was too sophisticated for me to understand what you were trying to say. So what were you trying to say?

    גם לי המשנה שמצטט חומי היא "קשיא" - מילה שלמדתי בשיעורי תלמוד החודש
    אני חושב שהוא מתכוון שיש בהחלט יחס של סיבה ותוצאה בין הכיבוש והחינוך
    אני מסכים שקשה מאד להוכיח זאת
    בכל מקרה, כל האימפריות הכובשות התמוטטו בסוף בגלל התדרדרות מוסרית. אם נדמה שלא הייתה השפעה ישירה על החינוך, זה כנראה בגלל המרחק

    Anyway, this is not about moral values, or education. This is about survival. You and Avner seem to be fascinated with "negotiating with yourselves". You have an illusion that Israel can unilaterally influence the dynamics with the Arabs. Get real. Get off your high horse and get in touch with reality.

    אני חושב שדווקא לימין יש בעיה עם התמודדות עם המציאות. עובדה שהימין הולך ונסחף ולמעשה מבצע את מה שהשמאל תמיד הטיף לו, בגלל שהמציאות טופחת על פניו

    1. No Palestinian leadership has recognized Israel existence even in 1967 borders.

    ראשית, לא מדוייק. היוזמה הערבית שהפלסטינים מסכימים לה קוראת להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. זאת ישראל שכבר 12 שנה לא מוכנה אפילו לדון בה. התירוץ הוא שהיוזמה מחייבת את שיבת הפליטים, אבל לדעתי זה רק תירוץ מתחמק מפני שכל תכנית היא בסיס למשא ומתן. קרא את הספרים שנכתבו על קמפ-דייויד, ותראה שנושא הפליטים יכול להיסגר בפשרה
    שנית, האם ישראל הכירה בזכותם של הפלסטינים למדינה? אני מתכוון במישור המעשי, לא בהצהרות

    4. Our little experiment with "pulling out" of Gaza has created a living nightmare for all Israeli citizens within Kasam range - which is
    growing by the day.

    ה"יציאה מעזה" לא מוכיחה דבר, מפני שישראל עדיין מפעילה מצור על עזה. ביום שניתן להם עצמאות, אז תוכל להסיק מסקנות מהניסוי

    So why don't you stop the self abuse and moral masochism and start focusing on a strategy to win this struggle? I haven't heard anything pragmatic from either one of you.

    למעשה לא שמענו ממך מה הפתרון שלך. לשבת ולא לעשות כלום - גם זה פתרון, אבל לא נראה שהזמן פועל לטובתנו. מפני שככל שהזמן עובר, הברירה תהיה בין מדינת אפרטהייד לבין מדינת כל אזרחיה עם רוב ערבי. לדעתי האפשרות הראשונה כבר כאן, ואילו עם האפשרות השניה אין לי בעיה כל כך. לכן לא איכפת לי לחכות בסאניווייל עד שזה יקרה. אבל לאזרחי ישראל ה"פטריוטיים יותר", כדאי להתעורר ולתמוך בנסיגה מהשטחים כמה שיותר מהר

    אתה באמת מאמין שהפלסטינים ייעלמו יום אחד? או שיסכימו לחיות כמו השחורים בדרום אפריקה? אז מה עושים - מוחקים כפר אחרי כפר עד שהם ייכנעו? גוד לאק, לא רוצה להיות האבא של המפקד שמקבל את הפקודה הזאת

    אם תשאל שוב מה הפתרון שלנו - הוא כתוב ביוזמת ז'נווה, מתווה קלינטון, התכנית הסעודית - ההבדלים הם קטנים

    ReplyDelete
  17. Idit wrote:


    I always knew men have one-track-minded, but wasn’t thinking of that direction exactly…

    Sure, you are right. The occupation is the one and only direct result for the low level of the education in Israel since June 67; same like it is the reason for the low level of the Kinneret.

    How exactly and based on what do you really know about the “excellent education system” you claim to have before 67 (besides what we always think of ourselves as the greatest and the best)? Can you show me international test results that show Israel in first places among other countries before 67, unlike what we see in the last 10 years? Do some research and you’ll find interesting articles. I myself was surprised to find those who emphasized my point regarding the “Kur Ha’Hituch’ and diversity problems that affected the education system more than anything else. Read about the awful Haflaya we, the Askenazim, the snobbish European put down “the rest of the Israelis”. It all happened way before 67. So if Israel is getting worth, it’s not because it was all better before 67. One of those articles you can read here: http://w3.kfar-olami.org.il/asaf/pedagogical/history1/mikud12/10.4.4.04.doc

    On the other hand, these three young Israeli students haven’t heard about the Kibbush, and got excellent scores in International math competition. It happened in 2008: http://w3.kfar-olami.org.il/asaf/pedagogical/history1/mikud12/10.4.4.04.doc

    I think we hit the dead-end, the bottom of the whale of lousy excuses or if you wish, the lower level of civilized respectful arguments. After all, we are Israelis, no matter which side of the ocean we live. I rest my case.

    There is a very fine line between brilliancy and ignorance/shallowness when clinging to one factor in a huge equation only because it serves one’s interest. When it comes to fanaticism, it doesn’t really matter whether it’s the Jews, Muslims, Christians or Nazis, they are all a great cause of trouble, as you can read in the following letter I got today:

    http://jiw.blogspot.com/2008/04/germans-view-on-islam.html

    ReplyDelete
  18. עידית
    אני מסכים לחלוטין עם הרעיון שמובע במכתב שהבאת, אני טוען אותו דבר כל הזמן. למעשה, רציתי לקיים בקבוצת ההרצאות דיון על כך, בהתבסס על מחקרו של ד"ר זימבארדו מאוניברסיטת סטאנפורד, על השאלה מדוע אנשים טובים משתפים פעולה עם מעשי עוול

    הויכוח בינינו הוא רק, על מי ראוי להחיל את הכלל הזה. לדעתי הוא חל גם על אמריקה של היום, שהלכה שולל אחרי קנאי דתי פנאטי בדמותו של ג'ורג' בוש. האיש הזה הוא בעיני טרוריסט מסוכן לפחות כמו הגרועים שבטרוריסטים המוסלמים, ולדעתי יותר
    אותו כלל ניתן לדעתי להחיל על כל ממשלות ישראל, שמוליכות את הציבור, שברובו מעוניין בפשרה, בכיוון של פעולות טרור נגד הפלסטינים. בדיוק כמו שההנהגה הפושעת של החמאס מוליכה את הציבור הפלסטיני להסכים עם פעולות טרור נפשעות נגד אזרחים ישראלים

    ReplyDelete
  19. Idit wrote:


    Couldn’t agree with you more! Sadly, those fanatics rule both sides and the rest of us will keep sending emails to each other that help nothing to solve the problem. The only thing I can’t understand is how the rest of the people in both sides (the peace-lovers) are voting in a very democracy way those fanatics to lead with terror… LeElohim Pitronim…

    The only thing I am having hard time is to see Bush as a fanatic terrorist, not because I am questioning whether he is or he isn’t, nor that I support his policy, decisions and acts, but because I think you give him much more credit than he deserves. A fanatic, to my opinion, whether I agree with him or not (I am not, no matter who and why – anything that is to the extreme, I oppose. There is not only black and white in any situation!), is someone who believes strongly in his path, have a mission and will do anything to achieve his goal…Bush is too stupid to have that. I don’t believe he even understands what’s needed to be done and what’s right to solve that problem or another. The economy of today is partially a result of his impotency and stupidity (and I am not an economist or even close to that). Bush, if you remember, at the beginning of his term claimed that he is not interested in International Diplomacy (or something like that, can’t remember his exact words). He was “forced” into it, whether he liked it or not, on 9/11. The rest is history.

    But, hey, he is good reflects, which I am not sure our leaders even got that…

    ReplyDelete
  20. אני קצת מופתע שאת מדברת כך על הנשיא. את בטוחה שלא הצבעת בעדו לפני ארבע שנים

    ובכן גם אני חושב שהוא לא חכם גדול, אבל בכל זאת הוא סיים אוניברסיטה, ואפילו את ייל והארוורד (אמנם בציונים נמוכים), אבל לדעתי הוא לא יותר טיפש מבין-לאדן. לכן, אם בין-לאדן מכונה בתקשורת "מיליטאנט מוסלים", על אותו משקל יש להתייחס לבוש בתואר "מיליטאנט קרישצ'יאן", מפני ששניהם מאמינים באותה מידה של שכנוע עצמי, שלמען המטרה הקדושה, זכותם לשלוח לוחמים להרוג את מי שצריך, ובכלל זה אזרחים
    ההבדל הקטן, והוא שבין-לאדן מנסה מראש להרוג כמה שיותר אזרחים, ואילו בוש ככל הנראה היה מעדיף להימנע מכך (בעיקר מסיבות של תדמית, בתור פוליטיקאי משופשף אני ממש לא מאמין שחייהם של כמה עשרות אלפי עיראקים מעניינים אותו יותר משהם מעניינים את בין-לאדן) - הוא באמת הבדל קוסמטי. מפני שגם בין-לאדן יכול לטעון, באותה מידה של צידוק, שאילו יכול היה להשיג את מטרותיו הקדושות מבלי להרוג אזרחים, הוא היה שמח להימנע מכך
    בניגוד לרוב האנשים, לדעתי בין-לאדן הוא בן אדם כמו בוש, ובקרב אנשיו הוא נחשב בוודאי לאיש נעים הליכות ובעל חוש הומור

    זאת הסיבה שלדעתי כל מי ששולח אנשים להרוג אזרחים הוא טרוריסט, ולא משנה מה דתו או לאומיותו

    ReplyDelete