Friday, January 19, 2024

?האם יוכרע חמאס, ואם כן – כיצד

(פורסם: https://naamoush.wordpress.com/2024/01/19/איך-לנצח-את-חמאס/)

.מלחמת השבעה באוקטובר נמשכת כבר מעל 100 ימים

מעניין לציין, שמלחמת אוקטובר אחרת, שבמהלכה כבש צה"ל את כל סיני (ב-1956), נמשכה כ-100 שעות (אם סופרים את משך הקרבות עצמם; כ-50 שעות נוספות נדרשו כדי להשתלט ללא קרב על שארם אל-שייח ועל ראס נצראני ולהסיר את המצור על מצרי טיראן). גם אז הכריז ראש הממשלה (דווקא איש רציונלי ומרחיק ראות בשם דוד בן-גוריון), שהמלחמה תביא ל"מלכות ישראל השלישית"; באירוניה של ההיסטוריה, המלחמה הנוכחית אולי תסתיים באקורד דומה: יום אחד בלבד אחרי ההכרזה הפומפוזית – ארה"ב וברה"מ כפו על בן גוריון להודיע שישראל תיסוג מכל חצי האי.

ביבי, בניגוד ל-BG, עדיין מתעקש שהלחימה בעזה תימשך עד שיושגו כל מטרותיה: השמדת היכולת הצבאית של חמאס, שחרור כל החטופים, והשבת השקט ליישובי עוטף עזה והגליל העליון.

בפוסט הזה ננסה ללמוד מההיסטוריה של מלחמות בעת המודרנית, האם צבא סדיר מסוגל בכלל להכריע אויב כמו חמאס בזמן ובמחירים סבירים; ואם כן, האם האסטרטגיה שבחרה ישראל היא המתאימה להשגת המטרה.

הערה מושגית: מקורה של המילה "אסטרטגיה" בשפה היוונית, שבה המילה סטרטגוס, στρατηγός פירושה "מפקד הצבא". אולם במינוח המודרני, המונח אסטרטגיה מציין "דרך פעולה נבחרת", ולאו דווקא בתחום הצבאי. לכן חשוב להדגיש, שבמסגרת הדיון שלנו המונח אסטרטגיה אין פירושו הדרך שנבחרה כדי לכבוש שטח מידי האויב, או כדי להשמיד כוח צבאי – זוהי טקטיקה. אסטרטגיה היא דרך הפעולה הכללית להשיג מטרות שהוגדרו לצבא – האם לנקוט בכיבוש שטח, בהפצצה מהאוויר או בארטילריה, בהרס של תשתיות, בהשמדה של כוח צבאי, בפגיעה באזרחים (מכוונת או לא מכוונת), בחיסול מנהיגי האויב, או בשילוב של כמה מהדרכים שלעיל.

לפני שנצלול לפרטיהן של האסטרטגיות ושל יישומן במלחמות המודרניות, כדאי להזכיר כמה מעקרונות המלחמה שגיבשו מספר הוגי-דעות חשובים. החל מסון-דזה, הסיני בן המאה ה-6 לפני הספירה (לפני 2,500 שנה), בספר הקלאסי שנלמד עד היום, "אמנות המלחמה"; דרך קארל פון-קלאוזביץ, הגנרל הפרוסי בן המאה ה-19; ועד באזיל לידל-הארט, הבריטי בן המאה ה-20, אבי "הגישה העקיפה". לדעתנו, המכנה המשותף בין הוגים אלה הוא העיקרון החשוב לענייננו, והוא: שכדי לנצח אין בהכרח צורך להשמיד את האויב, או לכבוש את ארצו; אם לסכם זאת במשפט אחד בעברית של ימינו, יש צורך רק "להוציא לו את החשק להילחם". כך מנסח זאת סון-דזה: "לכידה של האויב עדיפה על הבסתו"; ולידל-הארט: "הקרב מוכרע במוחם של המפקדים היריבים, ולא בגופם של החיילים". בהמשך הפוסט נראה שמה שתורגם מספרו של סון-דזה כ"לכידה" זהה למושג שייקרא אצלנו "אכיפה" – וזאת בניגוד ל"תבוסה". אכיפה פירושה – שכנוע האויב להניח את נשקו, ואילו "להביס" פירושו להילחם "עד הסוף" – מהלך שמעלה את מחיר המלחמה, בחיי אדם ובתשומות אחרות, לשני הצדדים.

הדרך הנכונה ללמוד מההיסטוריה איננה סתם ללמוד מה היו האירועים, מתי התרחשו ובידי מי, אלא לשאול את השאלות הרלוונטיות לעניין יעילותן של אסטרטגיות, ולנסות למצוא להם תשובות בכרוניקה של המלחמות. השאלות החשובות הן: מה היו מטרות המלחמה? מהי האסטרטגיה שנבחרה כדי להשיג את המטרות? האם המטרות הושגו, ומה אפשר ללמוד מהשאלה אם האסטרטגיה מתאימה להשגת המטרות.


רוברט א. פייפ, Robert A. Pape

לצורך כך נעיין בספר שכתב רוברט פייפ (Pape), חוקר מדע-המדינה שהתמחה במדיניות ביטחון ויישומה בסכסוכים בעולם, ובפרט בתקיפות מהאוויר ובטרור. פייפ הוא מרצה באוניברסיטת שיקגו, ובעבר גם לימד בבית הספר של חיל האויר האמריקני. שם הספר הוא:
Bombing to Win: Air Power and Coercion in War , והוא תורגם לעברית בשם "להפציץ כדי לנצח" בידי גרשון גירון ויצא בהוצאת "מערכות" של משרד הביטחון, בשיתוף חטיבת תורת ההדרכה באגף המבצעים של צה"ל.


בספרות הצבאית המקצועית משויכות אסטרטגיות שונות להוגים צבאיים שפיתחו אותן. בספרו של פייפ מוזכרות בעיקר ארבע אסטרטגיות להשגת מטרות לחימה (ושוב, לאו דווקא בקרב ספציפי, אלא במלחמה הכוללת בין מדינות או בין מדינה לבין צבא גרילה או ארגון טרור). להלן האסטרטגיות:

ענישה: תקיפה של יעדים אזרחיים, בעיקר בערים גדולות. הוגדרה בעיקר בידי ג'וליו דואֶה (Douhet), אחד מראשוני המתכננים של הפעלת כוח אווירי, בתחילת המאה ה-20.

איום בהסלמה: תקיפה "בקטנה", והגדלה הדרגתית של ההיקף מתוך ציפיה שהאויב יבין את הרמז וייכנע. הוגה: תומס שלינג (Schelling), זוכה פרס נובל לכלכלה (ביחד עם ישראל אומן).

שלילת יכולת: חיסול כוחו הצבאי העיקרי של האויב, עד למצב שברור לו שהמשך הלחימה חסר סיכוי.

עריפה: חיסול אישי של מנהיגי האויב ומרכזי השליטה. הוגה עיקרי: ג'ון ורדן ה-3 (Warden), אחד מהמתכננים של מערכת "סופה במדבר" נגד עיראק, 1991.

בספרו, פייפ סוקר את כל המלחמות העיקריות במאה ה-20, בניסיון ללמוד מה עובד ומה לא עובד בדרך להשגת המטרות. הוא מסתמך על כמה מאות מחקרים שנעשו על מלחמות אלה, ומביא מאות הפניות לעדויות מפורטות. פייפ אף מאתגר את מסקנותיו ע"י בחינה של דעות מנוגדות לשלו.

אז בואו ניגש מיד אל השורה התחתונה, הרלוונטית בעיקר למלחמה הנוכחית ברצועת עזה. בהתבסס על המקרים הרבים שהוא סוקר, פייפ טוען שהרג מסיבי של אזרחים, וגם חיסול של מנהיגי האויב – מעולם לא הצליחו באופן מובהק להשיג ניצחון במלחמות מודרניות. האסטרטגיה היחידה שיעילה כמעט בכל הסכסוכים היא – שלילת היכולת (הצבאית).

כיאה לאיש מדע, פייפ גם פיתח תאוריה, שמתיימרת לא רק להסביר מדוע שימוש באסטרטגיה הזו הצליחה ואחרות נכשלו, אלא גם לנסות לנבא אם שימוש באסטרטגיה כזו או אחרת תהיה יעילה במלחמה ספציפית. פייפ הפעיל את התאוריה שלו על מלחמות עבר, ונתן לעצמו ציון "עובר" אם התאוריה הצליחה לנבא את התוצאה, כלומר אם יש מתאם בין הניבוי של התאוריה של פייפ (הצלחה או כישלון של אסטרטגיה להשיג את מטרות המלחמה) לבין מה שקרה בפועל. פייפ מביא בספרו ניתוח של ארבעים מלחמות, וטוען לשיעור הצלחה של 93% של התאוריה שלו בניבוי תוצאת המלחמה לאור האסטרטגיה שנבחרה. לאמור, רק ב-3 מקרים מתוך ה-40, התוצאה שהתאוריה שלו חזתה (הצלחה או כישלון של האסטרטגיה), הייתה שגויה.

מתוך שפע המקרים שאותם חקר פייפ, נביא רק שלוש דוגמאות ממלחמת העולם השנייה, וכן מספר דוגמאות מהמלחמות באזורנו.


אזרחים בריטים מתגוננים מפני הפצצות הגרמנים במנהרה של הרכבת התחתית (מקור: ויקיפדיה)

במערכה שניהלה גרמניה הנאצית כנגד בריטניה (1940-1941), בחרו הגרמנים בהפצצות על ריכוזים אזרחיים בבריטניה. כ-44 אלף אזרחים נהרגו בהפצצות, אולם הפגיעה ביכולת הצבאית הבריטית הייתה בינונית; ועל כן התאוריה של פייפ חוזה שבריטניה לא תיכנע, מה שאכן קרה בפועל. גם בהמשך המלחמה (1944-1945) תקפה גרמניה ערים בריטיות באמצעות פצצות מעופפות ורקטות אימתניות (V-1, V-2), אולם למרות הפגיעות באזרחים (כ-9,000 הרוגים), הפגיעה ביכולת הצבאית הייתה נמוכה, וגם אז בריטניה לא נכנעה – בהתאמה לתאוריה של פייפ.


העיר דרזדן לאחר הפצצות בעלות הברית (מקור: ויקיפדיה)

בהמשך המלחמה נגד גרמניה, בחרו גם בעלות הברית באסטרטגית דואֶה, לאמור הפצצה מסיבית של ערים גרמניות (המבורג, דרזדן, קלן, דרמשטאדט, ברלין ועוד) בהן נהרגו כ-330 אלף אזרחים גרמנים, מתוך תקווה לפגוע במוראל האזרחי ובתעשייה הגרמנית. האסטרטגיה נכשלה – לא מפני שגרמניה לא הפסידה במלחמה – היא אכן הובסה; אבל היא לא נאכפה לסיים את המלחמה, אלא נלחמה "עד הסוף" – עד שהצבא האדום מזה וצבאות המערב מזה כבשו את ברלין, במחיר עצום של אבדות לשני הצדדים.(*)


חיילים סובייטים תוקפים את הצבא היפני במנצ'וריה, 9 באוגוסט 1945 (מקור: ויקיפדיה)

סיומה של אותה מלחמה בחזית המזרח היה כאשר יפן נכנעה לבעלות הברית. על פי התפיסה המקובלת, הדבר קרה בגלל אירוע אחד עיקרי – הטלת שתי פצצות הגרעין על הירושימה ועל נגסאקי, ב-6 וב-9 באוגוסט 1945. אולם פייפ מאתגר את המיתוס הזה, ומתבסס על שורה של עובדות ומחקרים. מסתבר שעוד לפני השימוש בגרעין, בעלות הברית תקפו בפצצות תבערה כמעט את כל הערים הגדולות ביפן (64 ערים מתוך 66), ובעשותם כך הרגו כ-800 אלף אזרחים יפניים; זאת לעומת בין 120 ל-200 אלף אזרחים שנהרגו באמצעות פצצות האטום. עד אז, השלטון היפני, קרי: קבינט המלחמה וראשי הצבא, אפילו לא שקלו את אופציית הכניעה. גם יומיים לאחר הירושימה, הקיסר היפני וחלק מהשרים ביקשו לשקול כניעה חלקית, אבל ראשי הצבא לא הסכימו – וביפן של שנות הארבעים לא ניתן היה לקבל החלטה כזאת ללא הסכמת הגנרלים. מה שהביא לשינוי דעתם, קרוב לוודאי, לא הייתה הפצצה השנייה (הפחות יעילה); אלא העובדה שבבוקרו של אותו יום, ה-9 באוגוסט, תקפו 80 דיוויזיות של הצבא הסובייטי את יחידות העילית של הצבא היפני (צבא קוואנטונג) במנצ'וריה שבסין. אז הבינו המפקדים היפנים, שכנגד הכוח הסובייטי האדיר, בצירוף הצבא האמריקני שהיה כבר מוכן לפלוש לאיי יפן – אין להם סיכוי להחזיק מעמד אפילו מספר שבועות, עד שיחדשו את המלאים החסרים ויפצו על אבדותיהם (תקווה שהייתה להם קודם לכן). על כן הם העדיפו להיכנע, והפעם – ללא תנאים.

במלחמת לבנון הראשונה (1982), המטרה העיקרית של ישראל הייתה לסלק את אש"ף מלבנון. היא בחרה לשם כך אסטרטגיה של פגיעה משמעותית בכוחו של אש"ף בדרום לבנון ובביירות, בנוסף להשמדת הכוחות הסורים בלבנון. האסטרטגיה הצליחה, ואש"ף נאכף לעזוב את לבנון לתוניסיה (מה שהתרחש אחר כך, הקמתו של חיזבאללה וההתבוססות בבוץ הלבנוני במשך 18 שנה, הוא סיפור אחר). גם התוצאה הזו תואמת את התאוריה.

במלחמת המפרץ ("סופה במדבר", 1991) שיגרה עיראק 39 טילי סקאד לישראל, בניסיון לגרור אותה להתערב במלחמה, ובכך לפורר את הקואליציה שנבנתה כנגד עיראק (קואליציה שכללה מספר מדינות ערביות). הייתה פגיעה מסוימת באזרחים – 77 מהם מתו, רובם מהתקפי לב ומחנק ממסכות האב"כ, ושניים מהם נהרגו מטילי הסקאד; וכן נגרם נזק רב לבניינים. למרות זאת, מטרת התקיפה נכשלה (כפי שחוזה התאוריה של פייפ), וישראל לא נגררה למלחמה.

אז מה למדנו, באשר למלחמה הנוכחית?

נראה לנו שאילו שאלנו את פייפ לדעתו על סיכויי ההצלחה – הוא היה מנבא שהתקווה להביא לחיסולו של חמאס באמצעות הרס מסיבי של הרצועה נידונה לכישלון; ושהסבל שנגרם לאוכלוסייה האזרחית לא יביא להתקוממות עממית כנגד חמאס, ולבחירה בהנהגה חלופית.

ואכן, במאמר שהתפרסם בחודש שעבר במגזין "Foreign Affairs" (**), טוען פייפ בדיוק את זה. לדעתו, הדרך היחידה האפשרית לנצח את חמאס היא פגיעה משמעותית במפקדת הארגון, ויצירת חיץ של אינטרסים בינו לבין האוכלוסייה האזרחית. אבל לטענתו של פייפ ישראל עושה בדיוק את ההיפך, והתוצאה משתקפת בסקר שנעשה בעזה באמצע בנובמבר. 76 אחוז מהנשאלים תמכו בחמאס, וזאת לעומת תמיכה של 27 אחוז לפני המלחמה.[11] הטענה מתאימה כמובן לתאוריה של פייפ, שהדרך לאכוף את חמאס היא שלילת יכולתו הצבאית של הארגון, באופן שתגרום לאנשיו הנותרים להבין שסיכוייהם לנצח אפסו, ולהניח את נשקם.


שכונת אל-רימאל בעיר עזה, 9 באוקטובר 2023 (מקור: ויקיפדיה)

האם זה יקרה? אנחנו בספק רב. מפקדי חמאס כבר הוכיחו, שאפילו פגיעה חמורה בכושרו הצבאי, כולל חיסול של רוב יחידותיו לא מביאה לביטול יכולתם להמשיך להילחם. אולי באופן זמני, אבל בוודאי שלא בעתיד. אמנם, חמאס היה השליט הבלעדי ברצועה באמצעות מנגנונים אזרחיים; אולם הזרוע הצבאית שלו היא למעשה כוח גרילה, שמשאביו מצומצמים ושאינו נשען על תשתית פיזית רחבה (עיר המנהרות היא אמנם תופעה ייחודית וכנראה חיונית להישרדות חמאס, אולם היא קשה מאוד להריסה בזמן מוגבל). כוחות גרילה, על פי מחקרו של פייפ, פחות מושפעים מהרס של תשתיות מאשר צבא סדיר. חמאס מסוגל להמשיך להילחם במסגרות קטנות, בשימוש בנשק קל ונ"ט, ללא שריון וחיל אויר, ובשימוש בארטילריה מייצור עצמי, הניתנת לחידוש. בנוסף לכך, נכונותו לגרום לסבל נוראי לתושבי הרצועה, ונכונותם של התושבים עצמם לשאת בסבל זה מבלי שיתקוממו בפועל (בין אם אינם מעוניינים או אינם מסוגלים להתקומם) – מאיינת את התקווה ללחץ על ראשי חמאס מצד האוכלוסייה.

לידידינו האמריקנים יש אינטרס מובהק לחסל את חמאס, בעיקר משיקולים בינלאומיים קרים של מאבק כנגד הציר הרוסי-איראני. למרות זאת, הם ציוו על ממשלת ישראל להעביר סיוע חומרי לאוכלוסייה העזתית, מפני שהם מבינים את מה שממשלת ישראל מתעלמת ממנו – שהרעבה של אזרחים לא תורמת מאומה להשגת המטרה.

כאמור, אין מטרתה של רשימה זו לדון בשאלה אם המלחמה בחמאס מוצדקת; מוסכם על כולנו שאחרי המתקפה של ה-7 באוקטובר (ובלי קשר למידת הברוטאליות של מעשי הטבח והאונס – אנחנו מנסים לשים את רגשות הזעם בצד, גם אם זה קשה – אלא רק מעצם הנזק הביטחוני והכלכלי שהיא גרמה), יש הצדקה מלאה למלחמת חורמה כנגד חמאס. השאלה שנידונה כאן היא רק: האם דרך הפעולה שנבחרה מתאימה להשגת המטרות.

ועוד לא אמרנו דבר על הלחץ הבינלאומי על ישראל, בגין המחיר שבו יושג הניצחון על חמאס, אם יושג; על המחיר הכלכלי של המלחמה בטווח הארוך; ובעיקר לא בשאלה מי יופקד על ניהול הרצועה, ביום שאחרי שחמאס יובס – אם בכלל. עסקנו רק בשאלה, האם הדרך שבחרה ישראל לטפל בבעיה, קרי: כיבוש פיזי של הרצועה, אחרי הרס מסיבי מהאוויר ומהקרקע, ונכונות ללחוץ את האוכלוסייה האזרחית – יכול להביא להשגת מטרה ביטחונית, בדמותו של שקט במידה כלשהי בעתיד הקרוב.



(*) בסוף המלחמה נגד הנאצים, בעלות הברית גרמו לפגיעה אנושה ביכולת הצבאית של גרמניה, והתאוריה של פייפ חוזה שבמקרה כזה גרמניה תיכנע; זה לא קרה, וזהו אחד משלושת המקרים היחידים (מתוך 40 שהוא בדק) בהם התאוריה שלו נכשלה.

(**) Pape, Robert A. “Israel’s Failed Bombing Campaign in Gaza: Collective Punishment Won’t Defeat Hamas”. Foreign Affairs, December 6, 2023


56 comments:

  1. המטרה המוצהרת של רה"מ ושר הבטחון היא מיטוט החמאס, מטרה שלא ניתנת להשגה, ומשתמע ממנה לחימה שתארך זמן רב עד שהם ינצלו סולם שיגישו להם וירדו מהעץ. בינתיים בכל חודש נהרגים לנו כ 65 חילים בלחימה בעזה ויש להניח שגם חלק מהחטופים מתים.
    המסקנה היא שהמשך הלחימה לא ממש מועיל וצריך לפעול במרץ במשא ומתן לשחרור החטופים, ולשלם מחיר מאוד כואב עבור שחרורם.

    ומה בהמשך:
    הממשלה הזניחה את הטיפול במערכת הכספים של החמאס אבל צריך ואפשר שאפשר לחנוק אותם כספית. הנה דיעה בנושא:
    https://www.calcalist.co.il/local_news/article/hk39yvhft

    אנו לא נשכח את המכה שקיבלנו בעוטף עזה, ובהזדמנות הראשונה שהחמאס יירה עלינו, עלינו לכבוש שוב חלק מרצועת עזה, נכריח את התושבים לעזוב לחלק השני של הרצועה ולא נרשה לתושבים לחזור במשך זמן ארוך, כדי שאויבינו מסביב יבינו שלא כדאי להתגרות בנו.

    בתגובה הבאה – אי דיוקים בדוגמאות שהובאו ממלחמת העולם השניה.

    ReplyDelete
  2. חמאס קצת שונה מכל צבא שהכרנו. לכן אולי ההצעות איך לנצח אותו עם דוגמאות העבר לא רלוונטיות.
    חוץ מזה אחרי בוקר ה7.10 חמאס ניצח בנוק אאוט. ישראל תתקשה לייצר תמונת ניצחון שתניח את דעתם של אזרחיה.
    גם נסיונות משיח השקר ביבי לביים תמונה כזו לא תצלח.

    ReplyDelete
  3. לעניות דעתי, התובנות שנלמדו במשך 2500 השנים האחרונות רלוונטיות לכל מלחמה. בכל ההיסטוריה הצבאית היו צבאות סדירים, צבאות גרילה, פלנגות חצי אזרחיות, ארגוני טרור, והיו בכל המלחמות מאז העת העתיקה מקרים של התעללות, שימוש באזרחים, אונס וביזה כפרס ל"חיילים". לכן הלימוד מההיסטוריה רלוונטי גם לימינו. האדם התפתח כמין ביולוגי במשך כשני מיליון שנה, והנפש האנושית והמניעים שלה לא משתנים פתאום בהרף עין של כמה אלפי שנים.
    ובאשר ל"תמונת נצחון" – הניסיון להשיג כזאת היא כנראה אחת הטעוית שישראל עושה. אני מסכים עם אלי, שתמונה כזו לא תהיה הפעם, גם אם סינואר המנוול יצא בידים מורמות וגם אם ייהרג – זה כנראה רק יהפוך אותו לאבא של כל השהידים ולמנצח הגדול של המלחמה, בעיניהם של תושבי עזה. זה יכול אולי להשפיע לשכנע את הציבור לשלם את המחיר הגדול תמורת שחרור החטופים והשבויים – ואם זה יקרה (הלוואי), אז זאת תהיה התועלת היחידה של תמונה כזאת (וזה אכן עניין לא מבוטל). אבל בקצב שהעניינים מתנהלים, כנראה כבר לא יהיה את מי לשחרר… לצערי הרב.

    ReplyDelete
  4. במלחמת העולם השניה , מתוך 3 מדינות הרשע, נכנעו איטליה ויפן ואילו הגרמנים נכנעו רק לאחר שהיטלר ימ"ש התאבד. התיאוריה של רוברט פייפ לא פעלה במקרה של גרמניה כי היטלר וידא שלא תהיה שום סמכות מעליו, והגסטפו היה די יעיל בסיכול קשר לרציחתו. לעומת זאת, ביפן ובאיטליה, הקיסר\ המלך היה מעל הממשלה והוא זה שהודיע על כניעה.

    הדוגמא של רוברט פייפ להפצצות הגרמניות על בריטניה לא מוכיחה מאומה. ההפצצות הגרמניות על יעדים אזרחים בריטים ב 1940 הצילו ! את בריטניה, כי בגללם הגרמנים הפסיקו להפציץ את בסיסי ח"א הבריטי שהיה במצב קשה.

    הטילים הגרמנים שנורו לבריטניה בשנה האחרונה למלחמה לא יכלו להשיג שום דבר והיו פנטזיה של היטלר ימ"ש.

    לא מדויק שאסטרטגית הפצצות בעלות הברית על גרמניה נכשלה, אלא הם תרמו רבות לניצחון, אם כי לא כפי שתוכנן במקור. התועלת העיקרית היתה שחיקה קשה בח"א הגרמני שלא יכול היה לעמוד בה ובנוסף, ההפצצות שיבשו מאוד את מאמץ יצור הנשק הגרמני, ובמיוחד הפצצות מתקני הדלק הגרמנים. לפי גאלאנד, גנרל מטוסי הקרב הגרמני אז, אילו בעלות הברית היו מתחילות קודם בהפצצת מתקני הדלק, המלחמה היתה נגמרת קודם.

    בחכמה שלאחר מעשה, יתכן שהצהרת קזבלנקה ב 1943 בה רוזוולט הודיע – לא בחכמה- שילחמו נגד גרמניה עד כניעתה ללא תנאים האריכה את המלחמה. עם כל הסלידה, יתכן שהיה שווה להציע להיטלר חסינות ומגורים באי קטן עם כמה נאצים שירצה לידו, אבל עם משטרה של בעלות הברית. הצעה כזו אולי היתה גורמת לכניעת גרמניה שנה קודם, להצלת מאות אלפי יהודים וגם חילים של בעלות הברית.

    ReplyDelete
  5. ככל שהצלחתי ללמוד מההיסטוריה של המלחמה נגד יפן, והתרבות הפוליטית ביפן (אז והיום), לקיסר היפני אין ולא הייתה כל השפעה פוליטית או צבאית, מעולם. הוא דמות סמלית בלבד. את ההחלטה להיכנע קיבלו רק ראשי הצבא, ורק אחרי ההתקפה הסובייטית. מה שמחזק את התאוריה של פרופ' פייפ.

    ReplyDelete
  6. לא מדויק כי הקיסר היפני לא היה אז דמות סמלית אלא דמות אלוהית מחיבת, אלא שהתפתחה מסורת שקיסר יפן לא מתערב ישירות אלא ע"י הועידה הקיסרית. קיסר יפן -אז הירוהיטו- שבר את המסורת והתערב ישירות מספר פעמים, והחלטת הכניעה היתה שלו.
    ראה למשל:
    he.wikipedia.org/wiki/הירוהיטו,_קיסר_יפן

    ReplyDelete
  7. אכן, לא מדויק.
    על פי המקורות שציינת, הקיסר שבר את המסורת, מספר פעמים. הוא הביע את דעתו בפני קבינט המלחמה, דבר חסר תקדים; אולם ברוב הפעמים דעתו לא התקבלה. מי שהחליט על הכניעה היה קבינט המלחמה (ששלט באישור ראשי הצבא), והקיסר רק הודיע על כך לציבור היפני ב-15 באוגוסט.

    על פי המקור שציטטת, הקיסר הוא זה שהחליט לוותר על הדרישה להשאירו על כסאו (דרישה שארה"ב לא הסכימה לה, אך בדיעבד הגנרל מקארתור החליט להשאירו משיקולים פרגמטיים). אבל בכל מקרה, לא הקיסר החליט על הכניעה, ומה שחשוב לענייננו – כנראה לא גורלם של אזרחי יפן הוא שהכריע, אלא אי-היכולת להמשיך להילחם (והלא הקיסר לא הביע את עמדתו אחרי הפצצות התבערה שהרגו 800 אלף אזרחים יפנים).
    על פי Hoyt, Edwin P., Japan's War: The Great Pacific Conflict : בעקבות ההערכה של מדען הגרעין היפני יושיאו נישינה שלארה"ב יש לכל היותר עוד 2 פצצות מבצעיות – מפקדי הצבא החליטו, אחרי הירושימה, "לספוג גם את ההתקפות הצפויות הבאות בהנחה שהם אומנם יגרמו נזק רב נוסף, אך יכולת הלחימה של הצבא היפני לא תשותק כתוצאה מכך."

    מצד שני, על פי מקורות בערך "כניעת האימפריה היפנית" בויקיפדיה, הקבינט שהתכנס אחרי נגסאקי לא הצליח להגיע להחלטה, והמלצתו של הקיסר בעד כניעה ללא תנאים – אכן הכריעה את הכף, בהתאמה לטענתו של יהודה ק.
    כך שהייתי מסכם שזהו מקרה גבולי ושנוי במחלוקת, בהתייחס לתאוריה של פרופ' פייפ.

    האם חמאס יוכרע? ימים יגידו.

    ReplyDelete
  8. לא דיקת. המקור שציינתי נוגד במפורש את טענתך שכביכול לא הקיסר החליט על כניעה. הנה הציטוט: "ב-15 באוגוסט 1945, …החליט הירוהיטו לוותר על התנאי שנגע לשמירת מעמדו כקיסר והכריז על כניעת יפן בשידור ברדיו[2]". בדקתי עוד מקורות ובכולם הקיסר הוא זה שהחליט על הכניעה.

    כך גם ב:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hirohito#Surrender

    ReplyDelete
  9. ב-15 הקיסר החליט לוותר על הדרישה להשאירו על כיסאו, לא על כניעה (גם על פי המקור שלך). החלטת הכניעה התקבלה ב-9 באוגוסט בידי הקבינט. כבר הודיתי, שלעמדתו של הקיסר הייתה השפעה משמעותית על ההחלטה.
    מקור נוסף שהבאת מחזק את הדעה שהמניע לכניעה היה צבאי: Kido Kōichi Nikki, p. 1223.

    ReplyDelete
  10. לא נכון ש"החלטת הכניעה התקבלה ב-9 באוגוסט בידי הקבינט" אלא הקיסר החליט על כך, ב 12.8 הודיע לחצר שלו, וב14.8 החליט על כניעה ללא תנאי, והממשלה הודיעה על כך לבעלות הברית. ב 15.8 נאום הכניעה שלו שודר ברדיו לאזרחים ההמומים שפעם ראשונה שמעו את הקיסר מדבר.

    "On 12 August 1945, Hirohito informed the imperial family of his decision to surrender. … On 14 August, Hirohito made the decision to surrender "unconditionally"[64] and the Suzuki government notified the Allies that it had accepted the Potsdam Declaration. "
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hirohito#Surrender

    ReplyDelete
  11. אני מסכים שיש דעות לכאן ולכאן.
    לא דייקתי שההחלטה התקבלה ב-9 באוגוסט.
    בויקיפדיה יש סיכום מקיף, שמצטט את
    Richard B. Frank, Downfall: The End of the Imperial Japanese Empire
    מתואר שם תהליך שנמשך מספר ימים, עד 14 באוגוסט, שבסופו קיבל הקבינט את בקשתו של הקיסר להודיע על כניעה.

    אך מה שחשוב לענייננו, הוא מה היה המניע להחלטה (גם של הקיסר). הקיסר כנראה נטה להתחשב באבדות האזרחיות, ואילו קציני הצבא כנראה שקלו רק את הפגיעה ביכולת הצבאית. למשל, פילדמרשל שונרוקו האטה, אחד הראשונים שהצביעו בעד כניעה, עשה זאת בגלל ש"אין לו שום ביטחון שהוא יצליח להדוף את פלישת בעלות הברית למדינה וכי הוא לא חולק על החלטתו (של הקיסר) להיכנע."

    ReplyDelete
  12. טוב שקיבלת את הערתי שביפן הקיסר היה עליון על הממשלה וגם שהוא החליט על הכניעה. לולא הקיסר, יתכן שהממשלה היצתה מושכת את הזמן, מהחשש שהמנצחים ימיתו את מנהיגי הממשלה.
    מזכיר כי היטלר ימ"ש סידר שלא תהיה סמכות מעליו, ולכן גרמניה המשיכה במלחמה למרות שהיה ברור לנאצים שהם מפסידים.

    ReplyDelete
  13. תבה מעולה. עיקר כוחה שהיא מנסה לנתח ולהבין את התהליכים בהיסטוריה. ואת הדרכים שבהן בחרה ישראל להילחם בחמס בעזה (בעיקר הרס תשתיות וציד של חוליות טרור. ובנוסף נסיון לחיסול ההנהגה ו"ראש הנחש").
    והכתבה מנסה לבחון אם הדרך שישראל בחרה בה תביא לתוצאה המתבקשת ואם התוצאה המתבקשת היא ישימה בכלל.
    זאב שרון

    ReplyDelete
  14. נתניהו כל הזמן אומר בנאומים שלו " עד הניצחון המוחלט", למה הוא מתכוון?
    נכון לעכשיו הוא מנהל לא טוב את המלחמה שמדשדשת בעזה. הטקטיקה לשטח את הרצועה תתנקם בנו בבית הדין הבינלאומי בהאג. בית הדין לא היה קיים במלחמות העולם. כשארה"ב מנסה לתת תגובה לחותים בתימן היא פועלת בשיטת הקש בגג למניעת הרוגים ככל הניתן. מרגע שהמשפטיזציה צצה היא התערבה בהחלטות.
    זה לא המלחמות הקלאסיות של פעם.

    ReplyDelete
  15. כל התיאוריות הללו נבדקו על מקרים שבהן מלחמות נערכו כתוצאה משיקולים פוליטיים או אידיאולוגיים. בפוליטיקה ובאידיאולוגיה יש הגיון מסוים, יש חשיבה של רווח והפסד. במקרה של חמאס מדובר בפנאטים דתיים, ומלחמת דת מתנהלת אחרת, אין בה שיקולי רווח והפסד או עלות ותועלת, אין בה חשיבה על טובת האזרחים או על פיוס מול הדת האחרת. לכן תיאוריות לא עובדות כאן. דת שמטרתה הרס והשמדת דתות אחרות לא עוצרת ולא משנה את דעתה או חשיבתה. לכן אין טעם להתווכח עם אדם דתי או לשנות את דעתו. במקרה של חמאס, לנצח אי אפשר, תמיד אחרי החמאסניק האחרון יצוץ עוד פנאט דתי שהרגע חזר בתשובה. זו מלחמה ניצחת, לדורי דורות. שווה גם לשים עין על הפנאטים הדתיים שיש אצלנו כאן, בבית. הם לא שונים בהרבה. חסר לנו שקבוצה כזאת תחליט דווקא כעת לפגוע במקומות הקדושים לאסלאם, זה באמת יהיה הסוף שלנו.

    ReplyDelete
  16. מסכים כמעט לגמרי.
    הערה אחת: מלחמות רבות בהיסטוריה נעשו למען ובשם הדתות, ובכל זאת יש בהן דפוסים חוזרים עם חשיבה רציונלית. גם במלחמת דת, הצד התוקף עשוי לעשות את השיקול הרציונלי אם האסטרטגיה שבחר משרתת את מטרתו הדתית.
    ולכל מי שנוח לו להציג את חמאס כבלתי רציונלי באופן מיוחד – זאת לדעתי חלק מהקונספציה שהכשילה את ישראל ב-7 באוקטובר. התכנון והביצוע של המתקפה המחרידה מעידה על חשיבה עמוקה ומדוקדקת, החל מאיסוף המודיעין על היישובים, דרך הרדמת המודיעין הישראלי באימונים חוזרים ונשנים, שיגור הרקטות כפעולת הסחה, וכיבוש מפקדת האוגדה ששיתק את הפיקוד והשליטה למשך שעות ארוכות – מה שאיפשר לבצע את ההתקפה כמעט ללא הפרעה בחלק מהישובים.

    ReplyDelete
  17. רשימה מעניינת. תודה לכותב. תמיד טוב ללמוד מהעבר וליישם. אני מקווה שמפקדי הצבא שלנו מכירים ויודעים כל זאת ולא מפקירים את כול גורל המערכה להחלטות מדינאים שמה שמניע אותם הם דרישות פוליטיות קטנוניות וצרות אופקים.

    ReplyDelete
  18. הספר המצוטט יצא בתרגום עברי בהוצאת "מערכות" של משרד הביטחון, בשיתוף צה"ל. אולם בצה"ל יש לצערי אווירה אנטי-אינטלקטואלית (כך מציין, למשל, חבר לשעבר בוועדת החוץ והביטחון עופר שלח בספריו), וקציני הצבא לא מרבים לקרוא מחקרים מקצועיים (שלא לדבר על לכתוב כאלה). על כן אני בספק אם רבים מהקצינים שמיישמים את האסטרטגיה קראו מחקרים כאלה.

    בכל זאת, הנה דעה (בעילום שם) של לפחות ארבעה קצינים בכירים שחושבים קצת אחרת:
    https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-01-20/ty-article/.premium/0000018d-2730-db77-ad9f-ff32b3a70000

    ReplyDelete
  19. לא ברור מדוע אתה מעריך את הפרופ' פייפ הנ"ל. התיאוריה שלו מתחשבת במעט מדי פרמטרים או בפרמטר לא נכון ולכן מועדת להיכשל במקרים מסוימים. למשל:
    1. הפרופ' לא מתחשב במקרה של מנהיג שכופה את דעתו על כולם ושאין דרך להיפטר ממנו, כמו היטלר ימ"ש ולכן נכשלת לגבי כניעת הנאצים.
    2. הפרופ' מניח שההפצצות אמורות היו להשפיע לפי ההגזמה שבספר של דואה מלפני כ 100 שנה, ולא לפי ההשפעה האמיתית כפי שהתברר לאחר מלחמת העולם ה2

    לגבי הלחימה בעזה- ברור שאין תוחלת להבטחות מנהיגינו ללחימה עד מיטוט החמאס, כי זו מטרה שלא ניתנת להשגה, ובינתיים בכל חודש נהרגים בלחימה כ 65 חיילי צה"ל. הצעד היחידי שיכול להשפיע הוא לא להרשות חזרת תושבים לצפון הרצועה (וגירוש אלה שעדיין שם) לזמן לא מוגבל. זה יחלחל להכרת הערבים שלא כדאי להתגרות בישראל.

    ReplyDelete
  20. 1. זה אכן אחד המקרים שבהם פייפ מודה שהתאוריה שלו טועה (7% מהמקרים).
    2. לא ברור לי איך אתה מסיק ש"התברר לאחר מלחה"ע ה-2" (שההשפעה האמיתית של אסטרטגיית דואה גדולה יותר מאשר סבור פייפ). למעט המקרים של יפן ושל גרמניה הנאצית, פייפ מביא מקרים רבים אחרים שבהם האסטרטגיה לא פעלה כמצופה.

    ושוב, לענייננו: האם פגיעה נרחבת באוכלוסיה בעזה, יצירת משבר הומניטרי כפי שמציע האלוף (מיל.) גיורא איילנד (קצין שפעם הערכתי את חכמתו), וקבלת ההצעה של פרשנים בפאנלים בטלויזיה "לסגור להם את הברז" – האם כל אלה יועילו לשחרור החטופים והשבויים? למוטט את חמאס? בוא נחיה ונראה. אני אהיה מאושר להודות בטעותי.

    ReplyDelete
  21. 1. זה לא מקרה ש"התיאוריה שלו טועה" אלא תוצאה של תיאוריה פגומה.
    2. ציטטת אותי לא נכון. לדעתי כתבתי ברור על החסרון של פייפ.

    ReplyDelete
  22. ה 7.10.23
    הוא גם יום קריסת "המומחים"
    היום שבו כל מומחי הבטחון הגנרלים העבשים
    שכל תחזיותהם על הסכסוך הישראלי ערבי (בתכלס זו מלחמת דת) המלחמה עם הפייקסטינים
    כל התחזיות קרסו
    רק הפלא ופלא במקום למצא לעצמם מקום שקט להרהר ולהתוודות על חטאם וטעותם
    הם הפכו למומחים בערוצי הטמבלוויזיה

    חכו כמה שנים ותראו את אהרון חליווה מופיע בפאנל ערץ 12 כמומחה צבאי
    אשר הינו חבר בכיר במכון הלאומי בהנהלת ידלין עמוס
    ומשמש ראש החוג למודיעין צבאי אסטרטגי על שם אהרון זעירא

    ReplyDelete
  23. אתה טועה.:
    1. ידלין הוא לא ראש המכון למחקרי בטחון לאומי (היה פעם)
    2. אין שם בסגל שום "אשר". ראה:
    https://www.inss.org.il/he/team/
    3. הסכסוך הערבי ישראלי הוא לא סכסוך דתי. עובדה שיש לנו יחסים טובים עם אזרבייג'ן השיעית.
    4. לא כל המומחים טעו ביום האסון בעוטף עזה. בנוסף, אין תוחלת לשאיפה לדעת מתי הם יתקיפו. יש בהסטוריה דוגמאות רבות לתוקף שהתכונן כהלכה והצליח להטעות את הקרבן ביחס לתאריך, מיקום הזירה ועצמת הכוחות בהתקפה. עלינו לשאוף למטרה שניתן להשיג והיא שכאשר נותקף, נהדוף את ההתקפה תוך זמן קצר, וב 7.10 נכשלנו בכך.

    ReplyDelete
  24. להשוות בין צבא של מדינה לארגון טרור ג'יאדיסטי זה כמו להשוות בין רולס-רויס למיקרוגל, אין שום דבר שאפשר ללמוד מהכא להתם.
    פשוט בורות לשמה.
    האסלם הג'יאדיסטי האמוני מקדישה את המוות, רוב עצום בעזה לא רק תומך בחמאס הם גם עוזרים לחמאס בהסתרת אמל"ח ובהכוונה, ראינו איך הבלתי מעורבים השתתפו בזוועות בעוטף, הם רואים בהרג יהודים מצווה ומפתח לגן עדן, הפילוסופיה של הפרופסור הזה לא פחות ממצחיק כשמנסים להשוות בין המוסלמים הקיצונים הללו לבין אזרחי בריטניה של שנות השלושים.
    נו באמת?!

    ReplyDelete
  25. רביב דרוקר: "המצור של גיורא איילנד לא יעזור"

    https://www.haaretz.co.il/opinions/2024-01-22/ty-article-opinion/.highlight/0000018d-2bf1-dd75-addd-fbf12d610000

    "איזו דוגמה היסטורית יש למצב שבו ציבור רעב וצמא זרק מעליו שלטון דורסני, חמוש, חזק ופופולרי? הצרפתים החריבו יישובים שלמים באלג'יריה, מיליונים נהפכו לפליטים, אבל בסוף ה־FLN גרם לעזיבת צרפת את המדינה. ארצות הברית דרסה כפרים וייטנאמיים, הפציצה, חיסלה והרגה, אבל הווייטנאמים לא נפטרו מהווייטקונג עד שנסוגו כוחותיה. העיראקים לא זרקו את סדאם חוסיין, הצפון קוריאנים לא זורקים את קים ג'ונג־און, הרוסים לא זורקים את ולדימיר פוטין, והאיראנים אינם מצליחים להיפטר מעלי חמינאי. בכל אחד מהמקרים האלה המצב הכלכלי של האוכלוסייה אינו מזהיר, בלשון המעטה.

    ברור שכל השוואה היסטורית תהיה בעייתית, אך דוגמאות אלו עדיפות מדוגמאות המשוות את המלחמה כעת למלחמה מול גרמניה ויפן במלחמת העולם השנייה, צבאות הנלחמים בצבאות על שטח, לעומת ארגוני גרילה הנתמכים באוכלוסייה. סביר להניח שחמאס, שלא היה אכפת לו להחריב את פרנסת עשרות אלפי עזתים שעבדו בישראל, לא יופל במצור האיילנדי על עזה, אלא ינצל אותו כדי לגרום לקהילה הבינלאומית לכפות על ישראל את הפסקת הלחימה."

    ReplyDelete
  26. אנונימי: אתה מפנה לאבי יששכרוף, שבקישור הבא תומך בהשלטת הרשות הפלסטינית על עזה. האם גם בדבריו אלה אתה תומך?

    ציטוט של יששכרוף: "נתניהו נוהג בחוסר אחריות מובהק כשהוא מתעלם מדיון מעמיק בשאלה הזו, ובכך פוגע בביטחון המדינה ועתידה. בזמן שמשלחת ביטחונית מתדפקת על דלתות וושינגטון בבקשה לסיוע צבאי, ראש הממשלה מסרב לומר שהוא מוכן לשקול שלטון שרשות פלסטינית מתחדשת תהיה חלק ממנו. אמירה שכזו יכולה הייתה להעניק לישראל חבל ארוך יותר לפעולה ברצועה, אך נתניהו חושש מתגובת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ובעצם תוקע אותנו בבוץ עזתי ללא תוכנית יציאה."
    https://www.ynet.co.il/news/article/yokra13771614

    ReplyDelete
  27. פייפ הזה זה המשך של הקונספציה

    ReplyDelete
  28. נניח, לצורך הדיון, שמר פייפ הזה אכן חכם מחוכם וחוקר ממדרגה ראשונה. גם אם זה כך, יש להתייחס בחשדנות לדבריו, שהם לכל היותר תיאוריה מוצלחת, מבוססת פרשנות שלא בהכרח נכונה.
    איך היינו מתייחסים למר פייפ, אם המחקר שלו היה עוסק בדרך הנכונה להרזיה, או להתעשרות, או להגשמה עצמית? טפשי לחשוב שהנה הנה נמצאה הדרך הנכונה להתמודדות עם הבעיה הפלסטינית, שעד עכשיו לא חשבנו עליה ומעכשיו הכל יהיה בסדר…
    מטבע הדברים, כל איסטרטגיה כוללת יתרונות וחסרונות. אז קל להצביע על חסרונות בצורת ההתמודדות של ישראל, בלי להציג אלטרנטיבה ראויה, על כל פנים לא אלרנטיבה שהוכחה בשטח – השטח שלנו, עם המאפיינים היחודיים שלנו.
    בחר בדרך המלחמה בחמאס – מיד תקום לך אופוזיציה שתצעק חמס שזה מהלך שגוי וצריך להגיע לעיסקה בכל מחיר, כולל כל מחיר; נסה להגיע לעיסקה עם החמאס, ואותה אופוזיציה עצמה תשתולל על חוסר האחריות שבהכנעת ישראל לתנאי החמאס, על כל הסיכונים הביטחוניים הנובעים מכך במישרין ובעקיפין (כפי שכבר היה בעיסקאות ג'יבריל ושליט).
    לצערנו כיום אין שום היתכנות לשיח ציבורי עניני בנושא כלשהו. אז לפחות נכיר במגבלות שלנו, ונביא בחשבון שהדרך הנראית מתאימה ביותר (איסטרטגיית מר פייפ, נניח), לא מחייבת את מי שחושב אחרת, ודאי שלא מצדיקה התנפלות עליו.

    ReplyDelete
  29. מצאת הזדמנות להכפיש את האופוזיציה? אתה לא יכול בלי הכפשות שווא למרות שהאופוזיציה מאוד אחראית?
    כנראה שכחת את "מי שיש לו חמאה על הראש, שלא ילך בשמש".

    ReplyDelete
  30. אופוזיציה אחראית…???!!?!??!!!!?!?!!??!??!?!??

    ReplyDelete
  31. אוי כמה שטויות
    מי אמר שאין כבר אף אחד ששבוי בקונספציה?
    מטורללים שכמוכם.
    תתעוררו ותבינו באיזה שכונה אתם גרים.
    את עזה צריך לשטח שילכו שם כולם לחפש להם מקום חדש לבנות בה ערי טרור מעל ומתחת האדמה.
    איפה גר פייפ הזה? שילכו כל העזתים הבלתי מעורבים להיות שכנים שלו.
    בתאוריה יש המון חכמים גדולים, החיים תמיד מורכבים יותר.

    ReplyDelete
  32. אתה מדבר שטויות ומחפש לעשות נזק גדול לעם ישראל.

    ReplyDelete
  33. יש לכם טאבו על הנזק לעם ישראל????
    כמות הנזק שאתם עושים לעם ישראל ייקח שנים לתקן.
    אמר מי שאמר…
    מי שיש לו חמאה על הראש שלא ילך בשמש…
    אתם מדברים על נזק ואחריות.
    אין לכם בושה.
    ואיך בדיוק ענית לו על מה שהוא כתב על הקונספציה ופייפ החכם מחוכם הזה???

    ReplyDelete
  34. מה שאתה מציע יביא עלינו אסון. הצעת ש"שילכו שם כולם לחפש להם מקום חדש" כלומר לגרש אותם. הגירוש יביא עצירת אניות הנשק והתחמושת האמריקאייות ואנו נישאר בלי תחמושת. האם כך טוב לך?

    ReplyDelete
  35. את אוניות התחמושת יוכלו לשלוח למדינות שיקלטו את הטרוריסטים הללו.
    אתה לא מבין שאם אין עזה אין בעיות???
    הלבנונים לעולם לא יתנו לנסראללה להתגרות בנו אם יראו שהתוצאה היא הרס חורבן וגירוש.
    את עזה שהיא הבעיה הקטנה שלנו צריך למחוק ולגרש אותם כדי ששאר אויבנו יבינו במי הם מתעסקים ומה המחירים אותם הם עלולים לשלם בעימות איתנו.
    כל תוצאה אחרת בעזה יביאו עלינו צרות בכמויות כפולות ומכופלות מזירות האחרות שעוטפות אותנו.

    אני גם חולק על הקביעה שלך שהאמריקנים יעצרו את משלוחי הנשק אלינו, הגם שהמצב בו אנחנו תלויים בהם בנשק הוא נורא ואיום ועל זה לבד ראוי להקים וועדת חקירה, לדעתי אם הם יראו שאנחנו נחושים הם לא יסתכנו בלאבד את הבסיס הכי חשוב שלם בחלק הזה של העולם.

    ReplyDelete
  36. כל ראש הממשלה אצלינו לעולם לא יקבל הצעה מופקרת כזו שתביא לסיכון כבד על עצם קיומנו.

    ReplyDelete
  37. הערת שוליים: כל המלחמות או רובן המכריע לאורך ההסטוריה אין בהן מנוצחים או מפסידים, והן נולדות בגלל קונספציות דת מחורטטות וכפייתיות, כולל היהדות.

    ReplyDelete
  38. הנה דעה (שהתפרסמה היום ב"הארץ"), קצת שונה משל פרופ' רוברט פייפ. ראוי להביא אותה בעיקר כי הכותב הוא מרצה להיסטוריה צבאית באוניברסיטה העברית.
    היא שונה אבל לא מנוגדת לחלוטין – אורבך טוען שאפשר לנצח, אך יש צורך לשנות אסטרטגיה למה שמכונה "עריפה", ובכך ישונמך חמאס ממה שהיה עד 7 באוקטובר – ארגון המתפקד כממשלה גלויה של מדינה, למצב של ארגון טרור קטן הפועל במחתרת, ונזקו קטן יחסית.

    עמידה בפיתוי תאפשר הישג צבאי / פרופ' דני אורבך

    https://www.haaretz.co.il/opinions/2024-01-22/ty-article-opinion/.premium/0000018d-3105-db8f-a7df-33f7062f0000

    לא מצאתי במאמר כל פתרון לבעיית החטופים והשבויים, ואני מניח שהפתרון של אורבך מוותר עליהם (כמו שעושה הממשלה הנוכחית).

    ReplyDelete
  39. חבל שנכנסתכם פה בבלוג לנושא הזה, ופתחתם פתח לכל אחד לשטוח פה את ה"אסטרטגיה" שלו…. בואו נחזור לרמת הגולן ולמלחמות שם, היה הרבה יותר מעניין ונכון.

    ReplyDelete
  40. אין שום דרך לנצח את חמאס.
    ממשלה רקובה מנהלת מלחמה אבודה.
    אומרים לנו שאויבינו ישלמו מחיר כבד.
    בינתיים מי שמשלם זה החיילים שלנו שחוזרים בארונות.

    ReplyDelete
  41. בהתנהלות 'נורמלית', באמת המצב בלתי פתיר.
    ללכת ראש בראש נגד כל העולם ("אם אין עזה אין בעיות"), הגיוני בדיוק כמו שתקדים "צ'רצ'יל אנד צ'מברליין" יפתור את בעיית החטופים.
    בינינו, כל זה לא מוביל לשום מקום, וכולנו יודעים את זה.
    אבל מה, ההיסטוריה של עם ישראל, שאגב לא התחילה ב-49 וגם לא בקונגרס הציוני בבזל, מלמדת שאין אנחנו ככל העמים.
    אז מי שהאלוהים שלו זה צה"ל, שלא יאזין לאלוף בריק ומרדכי קידר, ומי שהתורה שלו זה בג"צ, שיצא להפגין בקפלן.
    אבל מי שסומך על המנהיגים שלנו בכל הקשור לאמונה ודת, כמו שהוא מאמין להם בבטחון וכלכלה וכו' – יודע שיש כתובת אחרת.
    יש למי לפנות, והוא שומע תפילה.

    ReplyDelete
  42. עמי ,

    לוּ עַמִּי שֹׁמֵעַ לִי יִשְׂרָאֵל בִּדְרָכַי יְהַלֵּכוּ:
    כִּמְעַט אוֹיְבֵיהֶם אַכְנִיעַ וְעַל צָרֵיהֶם אָשִׁיב יָדִי:

    (תהלים פרק פא

    ReplyDelete
  43. למגיב מעלי, בכותבך את הפסוק החלול אתה מחזק את מי שכתב בצדק שבגלל קונספציות דת מחורטטות וכפייתיות נולדות מלחמות. אין שום אלוהים שאמר לעמו שאם יילכו בדרכיו יכניע את אויביו. עוד אחת מאגדות מופרכות שמלךעיטים בהם עדר נבער שהולכים סומים אחרי צלצול פעמון שאמור להביאם אל המנוחה והנחלה. תעזוב אותך מהשטויות האלה..

    ReplyDelete
  44. מטבע של אשFriday, 02 February, 2024

    אין שום צבא שנלחם בעזה ואין שום מדינה שמגינה עלינו
    עוד אחת מאגדות מופרכות שמלעיטים בהם עדר נבער שהולכים סומים אחרי צלצול פעמון שאמור להביאם אל המנוחה והנחלה. תעזוב אותך מהשטויות האלה… אנחנו רואים איך שהאגדה הזאת שהמדינה מגינה עלינו מתפוצצת לנו בפנים…

    ReplyDelete
  45. בלי התנ"ך אין לנו מקום כאן !

    הזכות שלנו לחיות כאן באה כולה מהתנ"ך.

    מתוך מגילת העצמאות :

    בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.

    לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית."

    ReplyDelete
  46. מקור נוסף :

    וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ:
    מה בַּעֲבוּר יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּיָהּ:

    (תהלים פרק קה

    ReplyDelete
  47. אפשר לחשוב שארץ ישראל זה איזה מגרש נטוש, נכסי נפקדים בשליטת האפוטרופוס הכללי…
    אבל האמת היא, שקבלנו אותה מבורא-עולם בעיסקת חבילה, ושמירת התורה מהוה חלק אינטגרלי מהעיסקה.

    כצפוי, לנאורים שלנו זה לא מתאים.
    מה?! אלקים, תורה?! אוי ואבוי, שומו שמים.
    הזוי, ממש הזוי.
    כבוגרי מערכת החינוך, כצרכני התקשורת, אין להם מושג מה זה בכלל.
    אבל סטריאוטיפים יש להם, ובשפע.

    ומכאן למסקנה, אי אפשר 'להיות עם חפשי בארצנו'? אז נגשים את החזון הציוני באוסטרליה.
    תזכרו, שלפני שהרצל 'חזה' את מדינת היהודים, הוא 'חזה' התנצרות קולקטיבית… וכשה'חזון' הזה ירד מהפרק, הוא בכלל 'חזה' את אוגנדה.
    אז יהיה אוסטרליה. או ברלין.

    שם, בין הגוים, יחיו הנאורים שלנו חיים טובים ומאושרים. עם האנטישמיות כבר יסתדרו. ובעצם, אי אפשר לשלול אותה לחלוטין, ככל שהיא מופנית כלפי הדתיים, המזרחיים, הימניים (או הסטיגמה הטרנדית: "משיחיים").
    לגוים אין מונופול על האנטישמיות. תשאלו את עופר כסיף, את ברני סנדרס. את חיים באר.

    והרי לכם סגירת מעגל אירונית,
    הגשמה עצמית של הערת-האזהרה המופיעה ב'בייבל',
    אשר שום חוק התיישנות אינו גורע מתוקפה:

    {כד} אַל תִּטַּמְּאוּ בְּכָל אֵלֶּה כִּי בְכָל אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם
    {כה} וַתִּטְמָא הָאָרֶץ וָאֶפְקֹד עֲוֹנָהּ עָלֶיהָ וַתָּקִא הָאָרֶץ אֶת ישְׁבֶיהָ
    {כו} וּשְׁמַרְתֶּם אַתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי וְלֹא תַעֲשׂוּ מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכֲכֶם
    {כז} כִּי אֶת כָּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵל עָשׂוּ אַנְשֵׁי הָאָרֶץ אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם וַתִּטְמָא הָאָרֶץ
    {כח} וְלֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם

    (ויקרא פרק יח

    ReplyDelete
  48. שואל בשביל חבר- מישוה יודע מה המטרות של המבצע בעזה לעזאזל? לאן הסיפור הזה הולך? על מה נופלים הילדים שלנו?
    שנזכה ליום של בשורות טובות וקצת נחת.

    ReplyDelete
  49. מציע שתקבל תשובה בכתבה הזו:
    https://www.calcalist.co.il/local_news/article/s17sfkaf6
    הנה קצת מהכתבה:
    השאלה מי אחראי למחדל של 7 באוקטובר מתגמדת היום ליד השאלה מי מנהל את המלחמה. ממשלה שרק עסוקה בהישרדות ומונהגת בידי הקיצוניים ביותר תחת רה"מ שדואג רק לעצמו, וכל מהלכיה האחרונים מצביעים על ניתוק מהעם…
    האתגרים גדולים מדי על הממשלה…
    שני חבלי ארץ, בגבול הצפון ובעוטף עזה, למעשה נמחקו…
    נתניהו יודע שאין לו סיכוי להוביל את ממשלתו לפתרון רציונלי ובר השגה. הוא הפך שבוי, מרצונו, בידי גורמי קיצון בחברה הישראלית, כמו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', שהתמקמו בתפקידי מפתח הרבה מעל יכולותיהם ומאיימים בפומבי לפרק את ממשלתו אם יסטה מהקו הקיצוני שהם מכתיבים…
    התחושה בציבור – וגם בממשל ביידן – שהמלחמה הפכה לכלי שרת בידי ראש הממשלה ונרתמה גם היא לדחיית קץ שלטונו…
    כמעט כל מהלך של הממשלה ושריה בשבועות אחרונים הוא עוד שלב בהתנתקות המוחלטת שלה. מדיוני התקציב ההזויים, שעוסקים ב"שרים שלא גומרים את החודש" ובהעברת מיליארדים למטרות שאינן קשורות למלחמה, דרך דיונים שהופכים להטחת האשמות ברמטכ"ל והדלפתן בעיצומה של לחימה ("עבודה יפה מירי"), ועד הריקוד של שר החינוך בזירת הפיגוע ברעננה ("אירוע חינוכי מיוחד במינו") וכמובן היחס המחפיר, המתמשך, של שרי ממשלה כלפי משפחות החטופים.

    ReplyDelete
  50. אן פנינו מועדות

    באמת שאף אחד לא יודע מה יילד יום או שעה, אנחנו מנוהלים ע"י בני אדם, כבר במילה בן אדם יש מינוס כי זה בן אדם בשר ודם ולא מלאך.

    בן אדם כפוף כדרך הטבע לתאוות ורצונות ואינטרסים אישיים, ברוב המקרים הוא רואה את עצמו ולא את האחר.

    תכפילו את זה במספר האנשים שמנהלים את החיים שלנו וקיבלתם סלט אינטרסים ורצונות ואנחנו באמצע.

    קיומה של ישראל זה נס, הנס הזה מתרחש בכל שנייה רוצה לומר, אם באמת הציבור היה מודע למה שקורה סביבנו ובתוכנו כנראה לא היו נשארים כאן אנשים.

    עם כל זאת אנחנו חזקים 💪💪 וחיים כאן ונמשיך לחיות כאן לעולם על אפם וחמתם של כל מבקשי רעתנו.

    כמות החומרים שרץ לי מול העיניים ביום הוא מטורף, לא פעם אני חוטף כאב ראש יש גבול כמה אפשר להכיל, אי אפשר להעביר לכם את כל מה שאני קורא או רואה ושומע, אבל אפשר לראות בחוש שהוא ☝️ מסובב הכל כי הוא הכל.

    לראות את כל התנודות האלה בכל האזור ולהישאר אדיש לזה, אין, אי אפשר זה מעל הטבע מה שקורה כאן.

    עשרות לוחמים שלחו לי הודעות, "אנחנו לא מבינים מה קורה כאן"… עניתי להם הכל זה מלמעלה וישר שאלתי בלחימה ראיתם ניסים? אין אחד שלא ענה לי בחיוב, אירועים לא הגיוניים ולא נתפסים, אמרתי להם תאחזו בזה ואל תרפו.

    כל התנודות העולמיות,
    ארה"ב
    סין
    רוסיה
    איראן
    צפון קוריאה
    תימן

    המלחמה ברצועת עזה, המלחמות העקובות מדם ביבשת אפריקה, בסוף בסוף כל האצבעות מופנות לישראל, רוצה לומר שעובדתית אין מה לעשות ואי אפשר להסתיר את זה הכל מסתובב סביב ישראל.

    הכל יקום וייפול בזכות ישראל, רק תפקחו קצת את העיניים שלכם.

    רק טיפש יחשוב שה 7 לאוקטובר היה רצף של תקלות "כדרך הטבע", ה 7 לאוקטובר היה מעל הטבע, ב 7 לאוקטובר הוא ☝️ התחיל מהלך שבעולם הדתי קוראים לו חבלי לידה, עוד ציר (מלחמה) ועוד ציר, וזה מתחזק ועוד ציר עד ללידה ואז בשנייה אחת הכאב נעלם כאילו לא היה.

    מאות עוקבים שאלו אותי, מה לעשות? מה אני יכול לעשות?

    התשובה פשוטה, כל יהודי/ה חייב על השתדלות כל השאר זה לא ביד שלכם.

    השתדלות = לדאוג להיערך לחירום כל מה שצריך.

    מעבר לכך, שום דבר לא ביד שלנו חוץ מתפילות והתחזקות באמונה כי זה מה שישאיר אתכם שפויים ותזכו לגאולה בלי צער.

    הדוגמא הכי טובה שאפשר להביא לכם היא טרייה מעכשיו

    הנשיא ביידן שהשתלט על הממשלה בישראל וכופה עליה את רצונו בגלל הבחירות האמורות להתקיים בחודש נובמבר, לא מאפשר לישראל לסיים את העבודה ברצועת עזה, תקע לנו צינור בקוטר 10 צול בגבול הצפון, ואנחנו אנחנו סופרים מאות חיילים הרוגים ואלפי פצועים מאז החלה הלחימה, 1200 נרצחים אזרחים ועוד אלפים רבים של פצועים, נזק כלכלי שעוד כולנו נשלם עליו ביוקר.

    ועכשיו גם החלו להישמע מחדש קולות הערב רב בתוכנו.

    האם כל זה ☝️ נורמלי? זה לא נורמלי, כל מה שקורה כאן זה לא נורמלי ולא קיים בשום מקום בעולם.

    אז לי ולאחרים יש סוג של נחמה שאנחנו יודעים שזה הכל מאיתו יתברך, זה מעשה שמיים, זה גדול על בני אדם, אנחנו נמשלים לגרגרי חול בחוף הים.

    רק להחזיק באמונה שאין עוד מלבדו ☝️ הוא המסובב.

    אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים

    כמה יותר מהר שתפנימו את המשפט הזה יהיה לכם קל יותר להתמודד עם עוד מה שצפוי כאן, אנחנו רק התחלנו.

    אבו צאלח, הדסק הערבי

    ReplyDelete
  51. אתה לגמרי טועה. רק בזכות הנשיא ביידן ואניות התחמושת ששלח ושולח לנו, אנו מצליחים ללחום. תגיד לו תודה עשר פעמים ביום על התמיכה הזו. אם יחזור הנשיא טראמפ, שהוא מאוד בלתי צפוי והפכפך, לא בטוח שארה"ב תשלח לנו תחמושת כשנהיה במלחמה כמו היום.

    האם ידעת שאיטליה למרות ידידותה המסורתית לישראל, החליטה להפסיק לשלוח לנו נשק ותחמושת ?

    נכון כתבת ש"כל יהודי/ה חייב על השתדלות", וכל השתדלות חיבת לכלול השתדלות לא למתוח את החבל עם האמריקאים יותר מדי.

    ReplyDelete
  52. איטליה לא ממש הייתה ידידותית בשנים האחרונות עם ממשלות השמאל שם.
    רק עכשיו עם הממשלה החדשה היא קצת יותר התקרבה אלינו.
    ולגבי משלוחי הנשק היה שם מאבק פוליטי פנימי ששרבבו אותנו פנימה.
    תבדוק את הנתונים.

    ביידן אכן ידיד ישראל גדול, אבל עובדתית כמדינה אסור לנו להפוך לרפובליקת בננות של המעצמות.
    ארה"ב לא היו מסתכנים בלאבד את הבסיס הקדמי החשוב ביותר שלהם במזה"ת.
    אני חושב שאם הם יראו שאנחנו רציניים ביותר לגבי החמאס הם יבינו את זה ואפילו יעריכו את זה.

    ReplyDelete
  53. ליאור יקר (והחבר),
    אני יכול לחשוב על מספר מטרות למלחמה.

    המטרות המוצהרות: חיסול שלטון חמאס ברצועה, החזרת התושבים, החזרת החטופים (בסדר הזה). על פי גורמי ביטחון רבים – המטרות לא ניתנות להשגה מלאה; חלקן גם סותרות זו את זו (מי שלא מסכים לטענה זו מוזמן לפרט איך אפשר, טכנית, גם להשמיד את הנהגת חמאס, וגם להחזיר את מי שנשאר מהחטופים ומהשבויים).

    המטרות האמיתיות (לדעתי):
    1. למנוע דיון בציבור על היום שאחרי (וכמובן, כל ניסיון לפתרון מדיני)
    2. למנוע את פירוק הממשלה (אירוע שיקרה בוודאות אם המלחמה תעצור, אפילו להפוגה קצרה כדי לבצע עיסקת חטופים – ראה הצהרתו של השר לביטחון לאומי)
    3. לדחות את משפט נתניהו, ובעצם לדחות כל החלטה (כי כשהתותחים רועמים, וגו').
    4. וגם: לשמור על אחדות מזויפת בציבור, ע"י מכירת אשליות על התקדמות בלחימה וסיפורי גבורה מרגשים (ואמיתיים לגמרי), וזאת בשעה שבזכות נתניהו הציבור יותר מפולג מאי-פעם, בין מגזר שנלחם, משלם וסובל, לבין מגזר שבוזז את הקופה וחולם על המשך ה"רפורמה" (ויש עוד כמה מגזרים, אבל היריעה קצרה).
    כל המטרות האמיתיות מושגות בינתיים בהצלחה די גדולה…

    ReplyDelete
  54. יצא המרצע מן השק.

    טוב שסיימת את הדיון עם השורה הסופית הזאת שכל האג'נדה שלך היא שמאל טהור נאיבי וטיפשי.
    אתה אמנם נסמך על פרופסורים ומחקרים אבל בסוף רק מה שמשרת את האג'נדה שלך באמת מעניין אותך, אין לי שום עניין להיכנס איתך לדיון על גופם של דברים, רק חבל שלא סיימת את הכתבה עצמה עם המטרות האמיתיות לפי דעתך.
    יש כאלה שה7 באוקטובר העיר אותם מחלומות השלום הנאיביות שלהם,
    מסתבר שיש גם כאלה שמתעקשים להמשיך לטמון את הראש בחול.
    מזל שאתם מיעוט קטן במדינה, אמנם צעקני אבל קטן.

    ReplyDelete
  55. אתה טועה בגדול. רוב העם כן רוצה בהחזרת החטופים , כלומר לא תומך בקבוצה שלך.
    אתה גם טועה ב "יש כאלה שה7 באוקטובר העיר אותם מחלומות", כי האסון נגרם בין השאר גם בגלל מי שכל השנים אישר סיוע כספי לחמאס, ואותו אחד גם ידע מזמן על תוכנית החמאס המפורטת ומתברר שלא עשה כלום למניעת הביצוע, ואותו אחד גם התרברב מזמן שהוא יחסל את החמאס. לכן הלקח מהאסון הוא שאנו צריכים דחוף הנהגה שלא רק מדברת ומתרברבת (בזה הוא טוב) אלא גם דואגת לנו באמת.

    "אז אני רוצה להגיד כאן ועכשיו: אנחנו לא נעצור את צה"ל. אנחנו נשלים את המלאכה. אנחנו נמוטט את שלטון הטרור של החמאס. אנחנו נחזיר את הביטחון לתושבי אשקלון, לתושבי אשדוד, לתושבי שדרות ובאר שבע, ליבנה… אנחנו נחזיר את הביטחון לתושבי ישראל."
    בנימין נתניהו, צומת הכניסה לאשקלון , פברואר 2009

    ReplyDelete
  56. הרברבן נתניהו התגלה כפח אשפה אחד גדול.
    ההסטוריה תזכרהו כמחריב הארץ. זכרו יוקע אל עמוד הקלון ושמו יחקק לדראון עולם בתולדות העם היהודי.

    ReplyDelete