Friday, February 12, 2010

!אוי ויי - נכדו של בגין לא ציוני

או:

שיחה על סף הזעזוע שלנו

אבינדב בגין, בנו של השר בני בגין (חבר הקבינט!), התראיין למוסף סוף השבוע של ידיעות אחרונות והכריז בו "אני לא יהודי... אני לא מקיים שום מצוות שקשורות ליהדות... אני לא עומד דום בעת שירת "התקוה"... באופן מהותי מנחם בגין (סבו של הדובר!) לא שינה כלום ביחסים בין ישראל למצרים... אין שלום בין ישראל למצרים, זו אשליה..."

למרות שהוצאתי את דבריו של אבינדב מהקשרם, באשר הוא אומר דברים דומים על כל הדתות והאידיאולוגיות, ולא רק על היהדות, הרי שהשתדלתי לעשות זאת באופן הוגן. וזה כולל את ההסבר הזה. וזאת על רקע החלטתו של עורך הצהובון המתקרא "ידיעות אחרונות" לתת את הכותרת הבאה לראיון: "בעורקי כולנו זורם דם של רוצחים." חזק, אה? כותרת אדומה, דם, רוצחים. טיזר ראוי לכתבת השער. צריך הרי למכור את העיתון, בעיקר בעיצומה של מלחמת העולם נגד "ישראל היום". מי יודע אם עמישראל הטמבל יקרא את המוסף, אפילו עכשיו שהוא מחולק חינם במרכזי קניות.

הלא הקורא הממוצע, שהוא טמבל כמו מסעודה משדרות לפי דעתו של עורך המוסף, יניח מיד שאבינדב בגין מתכוון לנו, לישראלים, ליהודים, באומרו "בעורקינו זורם דם של רוצחים". ואם כך, הוא שמאלני, אנטישמי, עוכר ישראל. לא מישהו ששווה את חלוקת הקשב העלובה שלנו. לא חשוב שהוא לא התכוון לישראלים, אלא לכל בני האדם. למי יש ראש לדקויות.

אבל הפוסט הזה הוא לא על בגין הנכד. כבודו במקומו, אני מסכים עם רבים מדבריו, אבל לא זה העניין כאן.

העניין התעורר אצלי למקרא ה"בוקסה" שמכילה ראיון-זוטא עם פרופ' דוד אוחנה. המרצה להיסטוריה מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב משבח את בגין הצעיר על חוצפתו והעזתו, ומוסיף: "הוא לא קיצוני, אלא רדיקלי, כלומר, הוא נוגע בשורשי הדברים, מעז לשאול שאלות ולהטיל ספק בערכים הכי מקודשים שלנו. ניסוחיו החריפים והבוטים מעניקים מבט מרענן על מוסכמות חבוטות. מדי פעם אנו זקוקים לבחור כזה שיגיח מאי שם, ויטלטל אותנו וירענן את השאלות שאנחנו חייבים לשאול..." אן ספק שבביטוי "ניסוחיו החריפים והבוטים" מהדהד קולו של אינטלקטואל אחר, הפרופ' ישעיהו ליבוביץ' המנוח. לייבוביץ, בנוסף להיותו אינטלקטואל אדיר, אכן טילטל וזיעזע, והפרובוקציות שעשה השיגו בדיוק את מטרתן – לא פרסום וכבוד (כולם יסכימו שלא את אלה ביקש), אלא – דיון, ויכוח בין צדדים יריבים, ליבון והבהרה של עמדות.

את מי, אם כן, מטלטל בגין הצעיר?

אף לא אחד.

אנחנו חיים בדור, ששום דבר כבר לא מטלטל אותנו. "הנכד של בגין לא ציוני, לא יהודי, שמאלני, מפגין בבילעין נגד הגדר" – נו טוף, מה יש בערוץ 10?

הסביבה התרבותית שלנו היא אוסף כל כך פרוע של טלטלות, גירויים, פרסומות, טיזרים, פרומואים, דאחקות של גן ילדים – שסף הגירוי שלנו כבר הגיע לרמה של עכברי מעבדה שיכורי אנדורפינים. אין כבר לאן להעלות את הגירוי. ציטוט מתוך ביקורת על אחת מתכניות הריאליטי (לטעמי, אפילו אחת הטובות שבהן), שנכתבה ע"י מבקר הטלוויזיה של לא אחר מאשר העיתון לאנשים חושבים (והוא באמת, היחיד בשפה העברית שראוי לתואר "עיתון"): "ריקודים מרגשים, דרמה, דמעות, - ראינו כבר את כל אלה. הבו לנו כבר משהו חדש" (או משהו בדומה לזה).

אתם מבינים מה קורה פה? הכל הפך להיות כל כך מוחצן, צעקן, מוגזם – שאי אשפר להתייחס כבר לשום דבר. פעם לא היה יותר טוב. אבל פעם שחיתות של פוליטיקאים, טרור בחסות צה"ל, מעשים שלא ייעשו – היו מוציאים אלפי אנשים לרחובות. בעד, נגד, לא ממש משנה – אנשים כאבו, הזדעזעו, הגיבו. היום, בעידן הרייטינג והטוקבק, אנחנו עסוקים בעיקר בטירוף של הקשות מקלדת, הקלקות עכבר וסקרולינג של הגלגלת, אל האייטם המרגש הבא. הכל כל כך קינקי, סליזי וביזארי, ששום דבר כבר לא מרגש. תודות לסטנדרטים שנקבעו ע"י ערוץ 2 וחקייניו, החדשות הפכו למצרך בידורי (האמריקאים כדרכם כבר הגדירו וקיטלגו את זה בשם – "אינפוטיינמנט"), ואנחנו במרדף אינסופי וחסר תוחלת אחרי העונג הבא. הביטוי המובהק לכך הוא הפרומואים האמורים לגרות אותנו לצפות בתכניות שתשודרנה בקרוב: הווליום חזק יותר ויותר; לקריין קול חודר דרמטי המכריז: מחר! משהו שעוד לא ראיתם! אם לשבעה שבישלה את בתה הקטנה – והתקשרה למשטרה כדי לבקש מלח. היא תהיה באולפן עם אילנה דיין – אסור להחמיץ!" וכדי שלא נחמיץ – נאמר לנו מתי תשודר התכנית. לא, לא מדובר בשעה, אל תתאמצו להציץ בשעון או לעשות חישוב כלשהו. "אחרי דודו טופז." עכשיו אתם מאופסים.

אז באמת, פרופסור אוחנה: "יטלטל אותנו"? "ירענן את השאלות שאנחנו חייבים לשאול"? התגובות בשולחן השבת למקרא דברי בגין הצעיר היו צפויות עד זרא: "זה די מעניין, אבל למה להיות קיצוני? הוא לא יהודי, לא ציוני – אז מה הוא? נראה לי שמשהו פשוט דפוק בו. שקט, מתחיל "ארץ נהדרת". אח, איך הם עושים את ליברמן הבריון הזה, איזה צחוקים."

2 comments:

  1. אני בשוק איך הוא לא יהודי, ולמה הוא התראיין ואמר את זה
    ?

    ReplyDelete
  2. היי כתבה מעולה , למרות שנראה לי שקצת הגזמת
    (-:

    ReplyDelete